Computational Thinking in the ‘Brain Gymnastics’ Workshop for the Elderly
Abstract
Brazilian life expectancy is increasing and the public elderly has shown interest in keeping mentally active. To contribute, the workshop ‘Ginástica Cerebral’ was offered remotely for elderly people. The workshop worked with the solution of challenges, through the pillars of Computational Thinking (CT). The reported experience was evaluated with satisfactory questionnaire based on the Likert scale. The main results of the questionnaire indicate that 63.2% “would really like” to continue solving CT activities and 36.8% “would like”; 84.2% believe that solving activities with the steps of the CT cause “a lot of positive impacts” on the thought agility and 15.8% consider that it causes “some impact”; 63.2% say they “liked it a lot” and 36.8% “liked it”. However, 57.9% of the participants had never heard of CT. The elderly showed great interest and dynamism in solving the challenges, confirming that CT skills can be evidenced in every age.
References
BRASIL, Ministério da Saúde.
WING, Jeannette M. Computational Thinking. Communications of the ACM, v.49, n.3, p.33-35, mar. 2006. Disponível em: https://www.cs.cmu.edu/afs/cs/Web/People/15110-s13/Wing06-ct.pdf. Acesso em out. 2021.
Freeman, et al. 2017. A computational thinking requirement for MIT undergraduates Report of the working group on computational thinking January 2017. Massachusetts Institute of Technology (MIT). Disponível em: [link]. Acesso em out. 2021.
PNI - Política Nacional do Idoso: lei federal nº 8.842, de 04 de janeiro de 2004. Brasília, DF: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8842.htm. Acesso em out. 2021.
Estatuto do idoso: lei federal nº 10.741, de 01 de outubro de 2003. Brasília, DF: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741compilado.htm. Acesso em out. 2021.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Projeção da População 2018: número de habitantes do país deve parar de crescer em 2047. 2018. Disponível em: [link]. Acesso em out. 2021.
Simões, J. A. Velhice e espaço político. In: LINS DE BARROS, M. (Org.). Velhice ou Terceira Idade? Estudos antropológicos sobre identidade, memória e política. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 1998.
Brasil. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: [link]. Acesso em out. 2021.
Sociedade Brasileira de Computação – SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Versão novembro/2019. Disponível em: [link]. Acesso em out de 2021.
Centro de Inovação para a Educação Básica (CIEB). Currículo de Tecnologia e Computação. Disponível em: https://curriculo.cieb.net.br. Acesso em out 2021.
WING, Jeanette M. Computational Thinking: What and Why? 17 out. 2010. Disponível em: http://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf. Acesso em out. 2021.
BBC LEARNING, B. What is computational thinking? 2015. Disponível em: http://www.bbc.co.uk/education/guides/zp92mp3/revision. Acesso em out de 2021.
Silva Junior, Severino e Costa. Francisco. MENSURAÇÃO E ESCALAS DE VERIFICAÇÃO: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. XVII Seminário de Administração. Revista Brasileira de Pesquisa de Marketing, Opinião e Mídia, 2014.
Oliveira Junior, E. R.; Pasqualotti, A. 2021. Pensamento computacional e processos cognitivos com pessoas idosas: revisão sistemática. Research, Society and Development, v. 10, n. 11. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/20020. Acesso em out. 2021.
Lucena, D. et al. 2019. Pensamento Computacional como intervenção para desenvolvimento cognitivo em idosos. Anais dos Workshops do VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2019). Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/download/9116/6658. Acesso em out. 2021.
Lucena, D. et al. 2020. Adaptações em atividades de Pensamento Computacional para estimulação cognitiva em idosos. Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020). Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/12909/12763. Acesso em out 2021.
Queiroz, et al. 2018. Desafios Lógico-Computacionais no apoio à formação de Reservas Cognitivas de idosos. Anais do XXV Ciclo de Palestras sobre Novas Tecnologias na Educação (CINTED 2018). Disponível em: [link]. Acesso em out 2021.
Sahah et al (2017). Enhancing Cognitive Functioning in Healthly Older Adults: a Systematic Review of the Clinical Significance of Commercially Available Computerized Cognitive Training in Preventing Cognitive Decline. Disponível em: [link]. Acesso em dez 2021.
Guo (2017). Older Adults Learning Computer Programming: Motivations, Frustrations, and Design Opportunities. Disponível em: http://library.usc.edu.ph/ACM/CHI%202017/1proc/p7070.pdf. Acesso em dez. 2021.
Anguera et al. (2013). Video game training enhances cognitive control in older adults. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24005416/. Acesso em dez. 2021.
Souza, et al., 2019. O desenvolvimento do Pensamento Computacional além do ensino em ciências exatas: uma revisão da literatura. Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2019) Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/8757/6318. Acesso em out 2021.
Angeli, Charoula e Giannakos, Michail. Educação do pensamento computacional: questões e desafios Computers in Human Behavior. Volume 105, abril de 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563219303978. Acesso em Dez 2021.
Sociedade Brasileira de Computação (SBC). Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Disponível em: [link]. Acesso em jan 2022.
Caeli, Elisa Nadire e Yadav, Aman (2019). Unplugged Approaches to Computational Thinking: a Historical Perspective. TechTrends. Disponível em: [link]. Acesso em jan 2022.
