Os Pequenos Inventores: A Resource for Teaching Computing to Children
Abstract
The teaching of computing at school has been an increasingly discussed topic, being the focus of recent national educational policies. In parallel, strategies and teaching materials for its implementation have also been investigated. In this context, this research seeks to create a teaching material on Computing for Elementary School I. As a first step in this process, a systematic literature review in national and international scenarios was carried out in order to identify the effects that different tactics of implementation of activities - plugged, unplugged and hybrid - can affect student learning. The next step involved the evaluation of the teaching materials returned in the review, where the need for hybrid resources in Portuguese was identified, aimed at the early years of Elementary School, and that explore the Digital Culture and Digital World axes, going beyond Computational Thinking; providing support to the teacher for its pedagogical use. These results supported the creation of the book “Os Pequenos Inventores” that seeks to support the teaching of Computing in Elementary School I and covers the gaps reported here. To guide its development, Design Thinking techniques were used, from ideation to material prototyping, which will be presented in this article.
References
BRACKMANN, C.P; BARONE, D. A. C; CASALI, A; GONZÁLEZ, M.R. Panorama global da adoção do pensamento computacional. In: RAABE, A., ZORZO, A. F; BLIKSTEIN. (Org) Computação na Educação Básica: Fundamentos e Experiências. Porto Alegre: Penso, 2020.
BRENNAN, K; & RESNICK, M. New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking Paper presented at annual American Educational Research Association meeting, Vancouver, BC, Canada. (2012).
CIEB. Currículo de Referência em Tecnologia e Computação. 2018. Disponível em: <https://curriculo.cieb.net.br>. Acesso em 20 de mar. 2021.
FALCÃO, T.P; GOMES, T.C.S; ALBUQUERQUE, I.R. O Pensamento Computacional Através de Jogos Infantis: Uma Análise de Elementos de Interação, Salvador, Brasil 2015.
GARCÍA-PEÑALVO, F. J. (2016). Proyecto TACCLE3 – Coding. Paper presented at the XVIII Simposio Internacional de Informática Educativa, SIIE 2016, Salamanca, España.
KAFAI, Y; PROCTOR, C; and LUI,D. 2019. From Theory Bias to Theory Dialogue: Embracing Cognitive, Situated, and Critical Framings of Computational Thinking in K-12 CS Education. In International Computing Education Research Conference (ICER ’19), August 12–14, 2019, Toronto, ON, Canada. ACM, New York, NY, USA, 9 pages. https://doi.org/10.1145/3291279.3339400
KITCHENHAM, B. and CHARTERS, S.: Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report..
MEC. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em 20 de mar. 2021.
MEC. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC 2019. Disponível em: [link]. Acesso em 10/08/2021.
MORAIS, E. V. D.; SOUZA, M. B. B. Contribuições e Desafios da Computação Desplugada: Um Mapeamento Sistemático. RENOTE, v. 17, n. 1, 2019.
DESIGN THINKING PARA EDUCADORES. Disponível em <https://educadigital.org.br/dteducadores/> acessado em 25/08/2021
RAABE, A; COUTO, N.E.R; BLIKSTEIN, P; Diferentes abordagens para a computação na educação básica. In: RAABE, A., ZORZO, A. F; BLIKSTEIN. (Org) Computação na Educação Básica: Fundamentos e Experiências. Porto Alegre: Penso, 2020.
RESNICK, M. Jardim de Infância para a Vida Toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre, Penso, 2020.
RODRIGUES, S.; ARANHA, E.; SILVA, T. R. Computação Desplugada no Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura. In: Anais do SBIE, 2018.
SANTOS, A.S.M; PEREIRA, W. G; FRANÇA, R.S; (2021) Como Ensinar Ciência da Computação para Crianças? Tendências e Lacunas de Pesquisa na Área. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 29., 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 298-307. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15921.
SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. 2019. Disponível em: [link]. Acesso em 20 de mar. 2021.
SCHNEIDER, G.; BERNARDINI, F.; BOSCARIOLI, C.. Ensino do Pensamento Computacional por meio de Internet das Coisas: Possibilidades e Desafios. In: Anais do SBIE, 2019.
SILVA, A.C.B. Softwares Educativos: Critérios de Avaliação a Partir dos Discursos da Interface da Esfera Comunicativa e do Objetivo de Ensino. Ed. Universitária da UFPE. 2012
SILVA, A.C.B; FRANÇA, R.S; SILVA, W.C. Uma proposição de critérios para avaliação de softwares educativos de Língua Portuguesa, Aracaju, novembro de 2011
SOUZA, D. S.; DIAS, J.; SANTOS, K. S.. “Não ligue o computador”: a Computação Desplugada como Estratégia Metodológica para o desenvolvimento do Pensamento Computacional na Educação Básica – Uma Revisão Sistemática da Literatura. RENOTE, v. 17, n. 3, 2019.
TAVARES, J.L. Modelos, técnicas e instrumentos de análise de softwares educacionais. João Pessoa: UFPB 2017
THOMAS MAKER. Equalizador da Inteligência Maker. 2019. Disponível em: <http://ctj.thomas.org.br/makerspace/o-equalizador-da-inteligencia-maker/> Acesso em 02/09/2021.
WING, J. Pensamento Computacional – Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. RBECT, v. 9, n. 2, 2016.
