A contribution to the inclusion of Computing in rural schools through CS Unplugged

  • Natália Santana dos Santos  State University of Mato Grosso do Sul
  • Andressa de Souza S. Medeiros State University of Mato Grosso do Sul
  • Nildo Pereira da Silva Junior State University of Mato Grosso do Sul
  • Júlio Budiski Herculani State University of Maringa
  • Simone de França Tonhão State University of Maringa
  • William de Araujo Cadette State University of Maringa
  • Jorge Marques Prates State University of Mato Grosso do Sul https://orcid.org/0000-0002-6798-7263

Abstract


With technological advances, basic computer knowledge has become essential for most young people in the 21st century. However, Computing teaching is not offered in most public schools, whether urban or rural. Thus, these young people leave for the job market unprepared in relation to the correct use of new technologies. In rural areas, they end up being even more harmed, as they face many difficulties in accessing basic technologies, due to the scarcity of infrastructure and technological resources. The inclusion of Computing in rural basic education would be an opportunity to start preparing these young people so that they can start a higher education course, and/or be inserted into the job market able to deal with different technologies. Therefore, this article proposes the teaching of Computing to rural school students, using the concepts of CS Unplugged, which is a technique that consists of teaching the fundamentals of computing through activities that do not involve the use of computers. Initially, the material used in this study was validated with multiplier teachers from the public network, and then applied to students from a rural school. As obtained results, the good acceptance of the initiative by the students stands out. In addition, this approach can be used to overcome the lack of some technological resources.

Keywords: Computing Teaching, Rural Schools, CS Unplugged

References

Alexandre Rosot Antunes and Eduardo Chaves Fernandes. 2015. Proposta de práticas em computação desplugada para públicos de altas habilidades. Master’s thesis. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Tim Bell, Ian H Witten, and Mike Fellows. 2011. Computer Science Unplugged– Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto, 3–45.

Timothy C Bell, Ian H Witten, and Mike Fellows. 1998. Computer Science Unplugged: Off-line activities and games for all ages.

CETIC.BR. 2020. TIC Educação. Disponível em: [link]. Acesso em: 04 de outubro de 2021.

Fábio Favarim and Beatriz Borsoi. 2018. Inclusão digital promovendo oportunidades para jovens, mulheres e idosos. Disponível em: [link]. Acesso em: 01 de março de 2022.

Ana Ferreira, André Melhor, Jandiaci Barreto, Luiz Paiva, and Ecivaldo Matos. 2015. Experiência Prática Interdisciplinar do Raciocínio Computacional em Atividades de Computação Desplugada na Educação Básica. 256.

Joana Goulart, José Bizelli, and Sebastião Souza Lemes. 2017. O uso do computador na sala de aula da Escola Rural. Revista Tecnologia Educacional 01, 106–117.

Mychelline Souto Henrique, Adelito Borba Farias, Felipe Oliveira Miranda Cunha, and Pasqueline Dantas Scaico. 2013. Proposta para Construção de Sequências Didáticas para aulas de Matemática com uma Atividade de Computação Desplugada. Nuevas Ideas en Informática Educativa.

Clemente Izurieta and Sharlyn Gunderson-Izurieta. 2018. An Experiential Report on Using a Software Factory in a Rural State to Promote Entrepreneurship. 1–6.

Zhu JingDong and Zhou Zhen. 2010. Continuing Education and Training of Teachers in Rural Areas Based on Mobile Learning and Mobile Services. 3273 – 3275.

Yara Camila Macedo Lopes. 2019. Estágio supervisionado i: práticas pedagógicas com o uso das tics e robótica educacional na educação infantil. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/60377. Acesso em: 04 de janeiro de 2023. In Anais VI CONEDU.

Maraísa Fonseca Machado, Caroline Vieira Santos, and Rita de Cássia T. Araújo. 2013. Utilização da informática como recurso de ensino – aprendizagem: Uma revisão bibliográfica. Disponível em: [link]. Acesso em: 04 de março de 2022.

Maria Diva de Medeiros. 2010. A escola rural e o desafio da docência em salas multisseriadas: o caso do seridó norteriograndense. Master’s thesis. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

M. A. Park and J. Lee. 2016. Rural Minorities in Computing Education: A Study of Rural Schools with No CS/IT Courses in Oklahoma. In 2016 International Conference on Computational Science and Computational Intelligence. 370–373.

Elisângela Ribas dos Santos, Graciele Soares, Guilherme Dal Bianco, João Bernardes da Rocha Filho, and Regis Lahm. 2016. Estímulo ao Pensamento Computacional a partir da Computação Desplugada: uma proposta para Educação Infantil. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC 15, 3, 99–112.

Arnoldo Rodríguez. 2013. Learning by teaching robotics with mobile devices in rural areas. In International Conference on Information Society (i-Society 2013). 117–122.

David Silva, Matti Tedre, and Mikko Apiola. 2013. Pedagogy of 1:1 computing in Colombia: A case study of three rural schools. ACM International Conference Proceeding Series, 179–187.

Deivid Eive Silva, Marialina Sobrinho, and Natasha Valentim. 2020. Educação 4.0: um Estudo de Caso com Atividades de Computação Desplugada na Amazônia Brasileira.

Firmiano Silva, Carlos Pavan, and Walteno Junior. 2016. A voz do campo: uma experiência unindo educação e tecnologia no meio rural. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação 5, 1, 791.

Vladimir Silva, Luis Silva, and Rozelma França. 2017. Pensamento computacional na formação de professores: experiências e desafios encontrados no ensino da computação em escolas públicas. 805.

CS Unplugged. 2019. Rescue Mission. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 de maio de 2022.

Anacilia Vieira, Odette Passos, and Raimundo Barreto. 2013. Um relato de experiência do uso da técnica Computação Desplugada. Anais do XXI WEI, 670–679.

Max Anderson Vizoto. 2015. Uso da informática por professores do campo. Disponível em: [link]. Acesso em: 06 de novembro de 2021.

Wu Yiqiang, He Wei, and Tan Junshan. 2009. Status, Function and Development Trend of Distance Education in the Rural Areas of China. 0, 181–184.
Published
2023-04-24
SANTOS , Natália Santana dos; MEDEIROS, Andressa de Souza S.; SILVA JUNIOR, Nildo Pereira da; HERCULANI, Júlio Budiski; TONHÃO, Simone de França; CADETTE, William de Araujo; PRATES, Jorge Marques. A contribution to the inclusion of Computing in rural schools through CS Unplugged. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 145-153. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2023.228136.