Joanimath Robot: A Robotic Platform to Help in the Teaching-Learning of Mathematics

  • Iago Oliveira State University of Rio Grande do Norte
  • Glaucia Campos State University of Rio Grande do Norte
  • Anderson Souza State University of Rio Grande do Norte
  • Felipe Oliveira State University of Rio Grande do Norte

Abstract


This article presents the development of a platform formed by a low-cost robot in the shape of a ladybug called "Joanimath Robot" and a control application, according to the execution of activities related to mathematics, serving as support in the teaching and learning processes. Of subject learning in elementary school. Four challenges were created and contextualized to improve learning with some of the discipline's contents. To evaluate the effectiveness of the robot, the platform was tested with students from a 5th-grade class at a state school in the city of Natal - RN. In this class, students' knowledge assessment questionnaires were carried out before and after the Robotics workshops. Due to its format and interaction, through robotic movements and the release of gifts for the correct tasks, It was verified that the Joanimath Robot motivated and improved the student's performance by 28% and increased social interaction between them.

Keywords: Educational Robotics, Ladybug robot, Recycled materials, Mobile application, Mathematics

References

Neumar Regiane Machado Albertoni, Érica Oliveira dos Santos, Giane Fernanda, and Marco Aurélio Kalinke. [n.d.]. Robótica educacional: uma abordagem voltada para o ensino de matemática.

Ana Paula Albuquerque, Caio Monteiro Melo, Danilo Rodrigues César, and Daniel Mill. 2007. Robótica Pedagógica Livre: Instrumento de criação, reflexão e inclusão sócio-digital. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), Vol. 1. 316–319.

Roberta Alvarenga dos Santos, Luiza Ressiguier Gripp, and Tatiana Corrêa Campos Barreto. 2021. Ensino de proporcionalidade com uma abordagem lúdica por meio da robótica educacional. Educação Matemática em Revista 26, 73, 170–181.

Android. 2022. Android: a plataforma que define o impossível. https://www.android.com/intl/pt-BR/.

Anna Paulla Fernandes Araújo et al. 2022. Uso da robótica educacional associada ao Tracker para o ensino de física.

Arduino. 2022. Arduino, Arduino IDE. https://www.arduino.cc/.

Fabiane Barreto Vavassori Benitti, Adilson Vahldick, Diego Leonardo Urban, Matheus Luan Krueger, and Arvid Halma. 2009. Experimentação com Robótica Educativa no Ensino Médio: ambiente, atividades e resultados. In Anais do Workshop de Informática na Escola, Vol. 1. 1811–1820.

Robert Bogdan and Sari Biklen. 1994. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto editora.

Danilo Rodrigues César and Maria Helena Silveira Bonilla. 2007. Robótica livre: implementação de um ambiente dinâmico de robótica pedagógica com soluções tecnológicas livres no Cet CEFET em Itabirito-Minas Gerais–Brasil. In Anais do Workshop de Informática na Escola, Vol. 1. 240–247.

João José Saraiva da Fonseca. 2002. Apostila de metodologia da pesquisa científica. João José Saraiva da Fonseca.

Alex Aquino dos Santos, Anderson Abner de Santana Souza, and Rosiery Maia. [n.d.]. KEOMA OPEN DOG ROBOT, UMA ALTERNATIVA DE BAIXO CUSTO PARA ROBÓTICA EDUCACIONAL.

Censo Escolar. 2021. Disponível em: [link]. Acesso em 31.

Jefferson Gustavo FEITOSA. 2013. Manual didático-pedagógico. Curitiba: ZOOM Editora Educacional.

Ludmila Amanda Freidemberg and Celso Henrique Nicola. 2022. A robótica educacional como ferramenta facilitadora das aulas de Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Eletrônica da Educação 4, 2, 62–81.

Paulo Freire. 1976. Pedagogía del Oprimido, Educación y cambio.

Fritzing. 2022. Fritzing - eletronics made easy. https://fritzing.org/.

Antonio Carlos Gil et al. 2002. Como elaborar projetos de pesquisa. Vol. 4. Atlas São Paulo.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2022. PNAD Contínua - Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. [link].

KODULAR. 2022. KODULAR: Much more than a modern app creator without coding. https://www.kodular.io/.

Odair José Kunzler, Marcele Homrich Ravasio, Sandra Bazana Nonenmacher, and Taniamara Vizzotto Chaves. 2021. A robótica no ensino de matemática. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica 1, 20, e8761–e8761.

LEGO. 2022. Lego 31313 Mindstorms Ev3 Tablet Programming. [link].

Ludobot. 2022. Kit LudoBot. [link].

M de C Pinto. 2011. Aplicação de arquitetura pedagógica em curso de robótica educacional com hardware livre. Rio de Janeiro: UFRJ 158.

Roberto Jarry Richardson, José Augusto Peres, José Carlos Vieira Wanderley, Lindoya Martins Correia, and Maria de Holanda de Melo Peres. 1985. Pesquisa social: métodos e técnicas. atlas São Paulo.

Érica Santos, Giane Gross, Neumarino Rodtriguez, and Marco Kalinke. 2022. Abordagem qualitativa na busca de um contexto para o ensino de matemática em conjunto com a robótica educacional: o Ludobot e suas possibilidades pedagógicas nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Paradigma 43, Edición temática 2, 105–131.

Maria Verónica Segovia and Anderson Souza. 2017. Robótica educacional como ferramenta lúdica para o ensino de língua inglesa. RENOTE 15, 1.

João Pierre da Silva. 2021. Uma proposta de ensino de Física utilizando a robótica educacional.

Marcos Fabrício Campos Tavares, José Antônio Pinto, and Cristiana Schmidt de Magalhães. 2021. A UTILIZAÇÃO DA ROBÓTICA EDUCACIONAL E GAMIFICAÇÃO EMPREGANDO O KIT EV3 LEGO: BUSCANDO ALTERNATIVAS PARA O ENSINO DE FÍSICA EM SINTONIA COM OS ALUNOS DA GERAÇÃO ATUAL. Revista Valore 6, 1278–1293.

Sylvia Constant Vergara. 2006. Projetos e relatórios de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Published
2023-04-24
OLIVEIRA, Iago; CAMPOS, Glaucia; SOUZA, Anderson; OLIVEIRA, Felipe. Joanimath Robot: A Robotic Platform to Help in the Teaching-Learning of Mathematics. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 319-327. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2023.228234.