Reflections on digital information and communication technologies from the perspective of hacker education
Abstract
The presence of digital information and communication technologies (TDIC) in various areas of society, including the educational area, has brought about changes and effects in people's daily lives, such as behavior, work, relationships, the way they behave. communicate and learn. Therefore, the purpose of this article is to reflect on the effective uses of digital information and communication technologies in education in these technological times, envisioning other ways of doing education, from the perspective of hacker education. We emphasize, therefore, that our study is of a reflective theoretical nature with contributions from Castells [1], Coll and Monereo [3], Pretto [4], Selwyn [5], among other scholars. We present, at first, a conceptual explanation about the term technology and a specific type of digital technologies – information and communication, commonly called TDIC. In a second moment, we reflect on its incorporation and uses in education, thinking about what invitation this technology should make to my student, to then contextualize the hacker movement and establish possible combinations with education. From this study, we envision a horizon of possibilities from the hacker spirit to pedagogical practices for the necessary paradigm shift in education.
References
Kenski, Vani Moreira. O que são tecnologias? Como convivemos com as tecnologias? In: Kemski, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012b. (Série Prática Pedagógica). cap. 1, p. 17-27.
Coll, César.; Monereo, Carles. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: Coll, César.; Monereo, Carles. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. cap. 1, p. 15-46.
Pretto, Nelson De Luca. Educações, culturas e hackers: escritos e reflexões. EDUFBA: Salvador, 2017.
Selwyn, Neil. Educação e Tecnologia: questões críticas. In: Ferreira, Giselle Martins dos Santos; Rosado, Luiz Alexandre da Silva; Carvalho, Jaciara de Sá (orgs.) Educação e Tecnologias: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. p. 85-103. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 out. 2020.
Sousa, Angelica Silva de; Oliveira, Guilherme Saramago de; Alves, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v. 20, n.43, p. 64-83, 2021.
KenskiI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012a. (Coleção Papirus Educação).
Pretto, Nelson; Pinto, Cláudio da Costa. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, ANPED, v. 11, n. 31, p. 19-30, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n31/a03v11n31. Acesso em: 22 set. 2020.
Coll, César.; Mauri, Teresa.; Onrubia, Javier. A incorporação das tecnologias da informação e da comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso. In: Coll, César.; Monereo, Carles. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. cap. 3, p. 66-93.
Bonilla, Maria Helena.; Pretto, Nelson De Luca. Movimentos colaborativos, tecnologias digitais e educação. Em Aberto, Brasília, v. 28, n. 94, p. 23-40, jul./dez. 2015a. DOI: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.28i94.1666. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 fev. 2020.
Bonilla, Maria Helena.; Pretto, Nelson De Luca. Política educativa e cultura digital: entre práticas escolares e práticas sociais. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 499-521, maio/ago. 2015b. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2015v33n2p499. Disponível em: [link]. Acesso em: 09 out. 2020.
Pretto, Nelson De Luca. O desafio de educar na era digital: educações. Revista Portuguesa de Educação, v. 24, n. 1, p. 95-118, 2011. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.3042. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 fev. 2020.
Lapa, Andrea.; Pretto, Nelson De Luca. Inovar com os Hackers na Educação. In: Dias, Paulo.; Moreira, Darlinda.; Quintas-Mendes, António (orgs). Inovar para a qualidade na Educação Digital. Lisboa: Universidade Aberta, 2019, Educação a Distância e eLearning (Coleção). cap. 6, p. 100-115. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/8100. Acesso em: 02 mar. 2020.
Gâmbaro, Bruno; Batalha, Marcelo da Luz; Amaral, Sergio Ferreira do. Desmistificando a cultura hacker: será que também não são um deles? In: Amaral, Sérgio Ferreira do; Pretto, Nelson De Luca (orgs.). Ética, hacker e educação. 2 ed. Campinas, São Paulo: FE/UNICAMP, 2012. cap. 8, p. 69-77.
Candian, Elisiana Frizzoni; Bruno, Adriana Rocha. Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação e uma possível “Educação Hacker”. Revista Prâksis, Novo Hamburgo,a. 17, n. 2, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.2182. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 dez. 2020.
Aspis, Renata Lima. Hackerismo como resistência política. In: Amaral, Sérgio Ferreira do; Pretto, Nelson De Luca (orgs.). Ética, hacker e educação. 2 ed. Campinas, São Paulo: FE/UNICAMP, 2012. cap. 2, p. 12-21.
Figueiredo, Márcia; Ferreira, Ronildo Aparecido; Baptista, Luciana Ferreira. Ética e a Educação são para todos? In: Amaral, Sérgio Ferreira do; Pretto, Nelson De Luca (orgs.). Ética, hacker e educação. 2 ed. Campinas, São Paulo: FE/UNICAMP, 2012. cap. 4, p. 31-39.
