A Study on the Presence and Role of Women in Computer Science Undergraduate Theses at IFCE

  • Danielly Silva IFCE
  • Marina Sena IFCE
  • Andressa Ferreira IFCE

Abstract


This study examines the presence of women in the Bachelor’s Degree in Computer Science (BCC) at the IFCE. 208 TCCs were analyzed between 2014 and 2023, at four campuses of the institution. The proportion of women as advisors and students is presented, the main themes covered in TCCs led by women, the most recurrent content used by them, the distribution of advisors by campus, and trends in collaboration between women throughout the period studied. The objective is to encourage institutional policies and practices to increase the participation of women in technology and contribute to data analysis studies on women and computing.

References

Cordeiro, D. F., Rocha, A. S., Cassiano, K. K., and da Silva, N. R. (2020). Representativeness of women in postgraduate programs in computer science in brazil. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 110–119. SBC.

Costa, R. H. F., das Mercês Silva, S., Pires, Y. P., and Araújo, F. P. O. (2020). Análise da participação feminina na faculdade de computação do campus castanhal da universidade federal do pará. In Women in Information Technology (WIT), pages 174–178. SBC.

da Rosa Junior, L. S., Lorenzoni, M. J., de Souza Beserra, K. I., Bezerra, L., and Jurgina, L. Q. (2023). Gurias da comp: A permanência de mulheres em cursos de graduação em ciência e engenharia de computação. Revista ComInG-Communications and Innovations Gazette, 7(1):96–102.

Duarte, B., Moura, A., and Moro, M. (2019). Mulheres na computação: Análises por sub-áreas. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 174–178. SBC.

Freitas, B., Cosme, L., and Nascimento, M. (2019). Exame nacional de desempenho de estudantes (enade): Análise do perfil das mulheres dos cursos da área de computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 179–183. SBC.

Martins, A., Silva, J., Santos, J., and Rebouças, A. (2019). Fatores que atraem e afastam as meninas de cursos da área de ti. In Women in Information Technology (WIT), pages 114–118. SBC.

Müller, D. C. (2022). Mulheres e computação: análise interseccional de um curso de graduação. Trabalho de conclusão de curso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.

Nolasco, M. J. D., Aguiar, C. Z., Valli, A. M. P., Boeres, M. C. S., and Catabriga, L. (2023). Um panorama das publicações da sbc sobre a temática mulheres na computação. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 305–316. SBC.

Pereira, L. R. R., de Souza, K., dos Santos Nunes, E. P., Maciel, C., et al. (2022). Perfis em mídia social para meninas e mulheres com interesse na área stem e steam. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 227–232. SBC.

Ribeiro, K., Azevedo, J., Maciel, C., and Bim, S. (2019). Uma análise de gênero a partir de dados da sociedade brasileira de computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 159–163. SBC.

Santos, M. T. S., Van Vossen, L. P., Vasconcellos, D., Borchardt, G. T., Vaichulonis, G., Frigo, L. B., and Gasparini, I. (2022). Análise da evasão feminina nos cursos de ciência da computação das universidades públicas e presenciais de santa catarina. Revista Novas Tecnologias na Educação, 20(1):233–242.

Wazlawick, R. S. (2009). Metodologia de pesquisa para ciência da computação, volume 2. Elsevier, Rio de Janeiro.
Published
2025-04-07
SILVA, Danielly; SENA, Marina; FERREIRA, Andressa. A Study on the Presence and Role of Women in Computer Science Undergraduate Theses at IFCE. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 141-152. ISSN 3086-0733. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2025.5300.