Proposed intelligent virtual assistant for students from federal professional education institutions
Abstract
A federal education institute has a variety of information concerning its operation, distributed on several pages of its web portal and documents of the type pdf. Often accessing this information can become a frustrating task, even using the available search engines. The purpose of this work is to develop a prototype of a chatbot, that allows raising the possibilities and challenges in the construction of an intelligent system, that solves primarily the doubts regarding the pedagogical management of an educational institute,
with the knowledge base formed through textual data already available on the IF portal. The first results were promising.
References
Dehon, P., Silva, A., Inocêncio, A. C., Castro, C., Costa, H. and Júnior, P. P. (2018) “CVChatbot: Um Chatbot para o Aplicativo Facebook Messenger Integrado ao AVA Moodle”, Anais do XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 1623-1632, https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2018.1623.
Ferrari, A. (2018) “Natural Language Requirements Processing : from Research to Practice Applications”, Gothenburg, Sweden: [s.n.], p. 536–537.
Ferreira, L. P., and Uchôa, J. Q. (2006) “Desenvolvimento de um chatbot para auxiliar o ensino de Espanhol como Língua Estrangeira”, Revista Bazar: Software e Conhecimento Livres, 1, 21–32, http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9629.
Leonhardt, M. D., Castro, D. D. de, Dutra, R. L. D. S., and Tarouco, L. M. R. (2003) “ELEKTRA: Um Chatterbot para Uso em Ambiente Educacional”, Renote, 1(2), 1–11, https://doi.org/10.22456/1679-1916.14336.
Lima, D. A., Oliveira, C. C., Pestili, L. C., Silva, E. C., Bezerra, M. A. S. and Lima, H. A (2017) “Uma proposta de sistema de aprendizagem com conteúdo gamificado e com reforço guiado por algoritmos bio-inspirados”, Anais do Computer on the Beach.
Moreno, F., Manfio, E., Barbosa, C. R., and Brancher, J. D. (2015) “Tical: Chatbot sobre o Atlas Linguístico do Brasil no WhatsApp”, Anais Do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática Na Educação (SBIE), 279–288.
Pereira, F. R. and Rigo, S. J. (2013) “Utilização de processamento de linguagem natural e ontologias na análise qualitativa de frases curtas”, Novas Tecnologias na Educação, v. 11, p. 1–10.
Rabelo, J. and Barros, F. (2004) “Pergunte! uma interface em português para pergunta-resposta na web”, Dissertação de Mestrado, Departamento de Computação, Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, Brasil.
Russel, S. and Norvig, P. (2013) “Inteligência Artificial”, Prentice Hall, 3ª edição.
Sabaini, P. A. (2019) “Proposta de assistente virtual inteligente no apoio ao discente do Ifes em relação às rotinas acadêmicas”, Trabalho de Conclusão de Curso, Colatina - ES.
Santos, R. E. S., Correia-Neto, J. S., Souza, E. P. R., Magalhães, C. V. C. de and Vilar, G. (2014) “Técnicas de processamento de linguagem natural aplicadas ao processo de mineração de textos: resultados preliminares de um mapeamento sistemático”, Revista de Sistemas e Computação, v. 4, p. 116–125.
