Uma Abordagem baseada nas Preferências dos Docentes para o Problema de Programação de Horários em Universidades
Abstract
The university timetabling problem is usually solved by the responsible manager on planning with the teaching staff of the institution. The preferences of teachers may not be relevant in certain respects, which does not guarantee they are always enforced. Thus, this work will approach the issue of allocation of time at universities, with the proposal of an accurate model. The optimal solutions of the tests were found in medium 38 minutes for the instance with 263.040 decision variables, which makes it feasible to use the model to generate the six-month timetable.
References
Costa, L. C. A.; Acioli, L. F.; Subramanian, A. (2012) “Um modelo de programação inteira para o problema de alocação de professores a turmas do departamento de engenharia de produção de uma instituição de ensino superior”. XLIV Simpósio Brasileiro de Pesquisa Operacional, Rio de Janeiro.
Hime, R. (2015) “Uma aplicação da Programação Inteira no School Timetabling Problem”. Universidade Federal Rural de Pernambuco.
Schaerf, A. (1999) A survey of automated timetabling. In Artificial intelligence review, v. 13, n. 2, p. 87-127.
Souza Filho, E. M.; Gomes, C. R. (2009) “Programação do quadro de horários de disciplinas de uma universidade via programação inteira”. In XLI Simpósio Brasileiro de Pesquisa Operacional, Porto Seguro, 357-368.
Neukirchen, F. V. P. et al. (2014) “Um estudo de caso sobre a geração de quadros de horários no departamento de Ciência da Computação da UFRGS”. XLIV Simpósio Brasileiro de Pesquisa Operacional, Salvador – BA, p. 3272–3279.
