Beyond the Interface: Usability and Value Creation in the Public Services Ecosystem
Abstract
Introduction: Digital transformation in the Brazilian public sector demands user-centered digital services that are accessible, effcient, and able to create public value. Objective: This report analyzes the usability of SplitGov system, a federal platform for contract and cost-sharing management, using the Public Service Ecosystem (PSE) model. Methodology: A triangulated evaluation combined heuristic analysis, guided navigation, and usability testing with public servants, aligned with UX principles and digital government strategies. Results: The study identifed barriers related to accessibility, interface consistency, and task fow, proposing redesign recommendations to improve navigation, information retrieval, and user alignment.
References
Brasil (2016b). Decreto n. 8.936: Institui a Plataforma de Cidadania Digital e dispõe sobre a oferta dos serviços públicos digitais, no âmbito dos órgãos e das entidades da administração pública federal direta, autárquica e fundacional. [link]. Accessed on: August 20, 2025.
Brasil (2018). Decreto n. 9.319: Institui o Sistema Nacional para a Transformação Digital e estabelece a estrutura de governança para a implantação da Estratégia Brasileira para a Transformação Digital. [link]. Accessed on: August 20, 2025.
Brasil (2020). Decreto n. 10.332: Institui a Estratégia de Governo Digital para o período de 2020 a 2022, no âmbito dos órgãos e das entidades da administração pública federal direta, autárquica e fundacional. [link]. Accessed on: August 20, 2025.
Brasil (2024a). Decreto n. 12.069: Dispõe sobre a Estratégia Nacional de Governo Digital e a Rede Nacional de Governo Digital – Rede Gov.br e institui a Estratégia Nacional de Governo Digital para o período de 2024 a 2027. [link]. Accessed on: August 20, 2025.
Brasil (2024b). Decreto n. 12.198: Institui a Estratégia Federal de Governo Digital. [link]. Accessed on: August 20, 2025.
Figueiredo, R., Pedrosa, G., Gardenghi, J., Venson, E., Judice, M., Judice, A., Costa, F., Silva, W., e Marsicano, G. (2024a). Co-design and co-creation in digital public services: A service design approach. In Anais do XII Workshop de Computação Aplicada em Governo Eletrônico, pages 87–98, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Figueiredo, R., Venson, E., Pedrosa, G., Gardenghi, J., Judice, M., Judice, A., e Costa, F. (2024b). Stakeholder interaction in the redesign and creation of digital public services: a service design approach. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, IHC ’24, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
Lima, D., de Cássia Paulino, R., dos Santos, R., e Seruffo, M. C. (2022). Avaliação de experiência do usuário de diferentes regiões do brasil em sites de notícias: um estudo de caso norte e sul. Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, pages 201–209.
Mergel, I., Edelmann, N., e Haug, N. (2019). Defning digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36(4):101385.
Nielsen, J. (1994). Enhancing the explanatory power of usability heuristics. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI ’94, pages 152–158, Boston, Massachusetts, USA. ACM.
Norman, D. A. (2013). The Design of Everyday Things. Revised and Expanded Edition. Basic Books, New York.
OECD (2023). Global trends in government innovation 2023. Technical report, OECD Publishing, Paris.
OECD (2024). 2023 OECD digital government index: Results and key fndings. Technical Report No. 44, OECD Publishing, Paris.
Osborne, S. P., Powell, M., Cui, T., e Strokosch, K. (2022). Value Creation in the Public Service Ecosystem: An Integrative Framework. Public Administration Review, 82(4):634–645.
Pedrosa, G. V., Silva, W. C. M. P. d., e Figueiredo, R. M. d. C. (2025). Exploratory study of quality attributes in brazilian digital public services. Revista de Gestão Social e Ambiental, 19(4):e011941.
Pereira, J. R., Barros, J. F. d. A., Freire, R. d. S., e Vieira França, V. (2021). A qualidade da usabilidade dos portais de transparência das universidades federais do nordeste do brasil. Revista do Serviço Público, 72(4):803–823.
Pereira, R., Darin, T., e Silveira, M. S. (2024). GranDIHC-BR: Grand Research Challenges in Human-Computer Interaction in Brazil for 2025-2035. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, IHC ’24, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
Sociedade Brasileira de Computação (2025). Desafos da Computação 2025-2035: Resumo Executivo. Sociedade Brasileira de Computação (SBC), Porto Alegre.
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2):118–144.
Viana, R., Sandim, T. L., e Knop, M. (2024). Guia diversidade no setor público: a construção cotidiana de uma gestão inclusiva. Enap, Brasília.
