Desafios na Formação Docente na Pós-Graduação: Reflexões no Ensino Remoto em IHC

  • Ludmilla F. O. Galvão Federal University of Paraná
  • Luiz A. Baroni Federal University of Paraná
  • João V. S. Cardoso Federal University of Paraná
  • Krissia M. L. Menezes Federal University of Paraná

Abstract


Graduate studies in Brazil, beyond training researchers and qualified professionals, are also responsible for teaching and training professors. However, in several graduate programs, students’ only opportunity to get this type of training is through teaching internships. In this article, we present our reflections on the teaching intership experienced by 4 graduate students in a HCI discipline offered remotely.

References

Altoé, A. (2005). Processo tecnicista. ALTOÉ, Anair; GASPARIN, João Luiz, pages 65–79.

Araujo, R., Simão, A., Malucelli, A., Zorzo, A., Monteiro, J. A., e Chaimowicz, L. (2019). Referenciais de formação para os cursos de pós-graduação stricto sensu em computação 2019. Sociedade Brasileira de Computação.

Churchill, E. F., Bowser, A., e Preece, J. (2016). The future of hci education: a flexible, global, living curriculum. Interactions, 23(2):70–73.

Ellis, Barrie and Ford-Williams, Gareth and Graham, Lynsey and Gramenos, Dimitris and Hamilton, Ian and Lee, Ed and Manion, Jake and Westin, Thomas (2012). Game accessibility guidelines: A straightforward reference for inclusive game design. Disponível em: http://gameaccessibilityguidelines.com/. Acesso em: 28 de setembro de 2021.

Freire, P. (1997). Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra, Rio de Janeiro.

Mok, H. N. (2014). Teaching tip: The flipped classroom. Journal of information systems education, 25(1):7.

Morais, P. S., Rosa, J. C., Marinho, A. R. S., e Matos, E. (2018). Formação docente na pós-graduação stricto sensu em ciência da computação: um recorte das regiões norte e nordeste. Em Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.

Nielsen, J. (1993). Usability engineering. Academic Press.

Pinelle, D., Wong, N., e Stach, T. (2008). Heuristic evaluation for games: usability principles for video game design. Em Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems, pages 1453–1462.

Shneiderman, B., Plaisant, C., Cohen, M. S., Jacobs, S., Elmqvist, N., e Diakopoulos, N. (2016). Designing the user interface: strategies for effective human-computer interaction. Pearson.
Published
2021-11-18
GALVÃO, Ludmilla F. O.; BARONI, Luiz A.; CARDOSO, João V. S.; MENEZES, Krissia M. L.. Desafios na Formação Docente na Pós-Graduação: Reflexões no Ensino Remoto em IHC. In: WORKSHOP ON HCI EDUCATION - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 20. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 41-48. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc.2021.19588.