Goople Design Challenge: A Card Game to Support the Teaching of Interaction Design and Basic Concepts of Human-Computer Interaction

  • Ticianne Darin UFC
  • Felipe Rocha UFC
  • David Motta UFC
  • Paulo Vitor Angelo UFC

Abstract


Games have been widely and effectively used for teaching various computer concepts, including Human-Computer Interaction (HCI). In this paper, we present the concept of “Goople Design Challenge”, a card game to introduce and arouse the students' interest in the basic HCI concepts. Besides, the game helps in understanding the connection between HCI concepts and the contents of Interface Design. and Visual Communication courses in a multidisciplinary way, supporting students in the building of the foundations that are deepened and solidified throughout the HCI course. Ultimately, the game goal is to get students to critically observe how user needs and goals affect design choices, requiring conscious design decisions.

Keywords: HCI teaching, Card game, Requirements, Interaction Design

References

Editora Perspectiva S.A. 2000. Homo Ludens (4th ed.) São Paulo, Capítulo 1 e 12.

Battistella, P., & von Wangenheim, C. G. (2016). Games for teaching computing in higher education–a systematic review. IEEE Technology and Engineering Education, 9(1), 8-30.

Leonardo Sommariva, Fabiane B. Vavassori Benitti, and Felipe Simoni Dalcin. 2011. UsabilityGame: jogo simulador para apoio ao ensino de usabilidade. In Proceedings of the 10th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems and the 5th Latin American Conference on HumanComputer Interaction (IHC+CLIHC '11). Brazilian Computer Society, Porto Alegre, Brazil, Brazil, 61-65.

Ferreira, B. M., Rivero, L., Lopes, A., Marques, A. B., & Conte, T. (2014). UsabiliCity: um jogo de apoio ao ensino de propriedades de usabilidade de software através de analogias. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 25, No. 1, p. 1273).

Monsalve, E., Werneck, V., Leite, J. C. S. P. (2010) “Simules-w: Um jogo para o ensino de engenharia de software”, In: III Fórum em Educação de Engenharia de Software (FEES), Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES), Salvador, p. 17-26.

Kahwage, C., de França, E. , Nunes, R. , Carvalho, R., Souza, D. (2013) “Jogo Baralho das Variáveis”, In: XXI Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2013).

Figueiredo, K., Ferreira, J., Murta, L., Clua, E. (2010) “Jogo de Estratégia de Gerência de Configuração”, In: III Fórum em Educação de Engenharia de Software (FEES), Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES), Salvador.

Santos, J. C. O., & Figueiredo, K. S. (2016). Computasseia: Um Jogo para o Ensino de História da Computação. In 24º WEI-Workshop sobre Educação em Computação, XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Porto Alegre.

Bookman. 2013. Design de interação: Além da interação humanocomputador(3rd ed.). Porto Alegre.

Edições Loyola. 1998. Educação lúdica. São Paulo. Capítulo 1.

Leanpub. 2016. Actionable Gamification Beyond Points, Badges, and Leaderboards. Capítulo 3.

Centauro. 2015. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel.

Cosac naify. 2008. Novos fundamentos do design. São Paulo.

Cosac naify. 2009. História do design. São Paulo.
Published
2019-10-11
DARIN, Ticianne; ROCHA, Felipe; MOTTA, David; ANGELO, Paulo Vitor. Goople Design Challenge: A Card Game to Support the Teaching of Interaction Design and Basic Concepts of Human-Computer Interaction. In: WORKSHOP ON HCI EDUCATION - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 18. , 2019, Vitória. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 100-105. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc.2019.8408.