Physio Games - Ambiente de Integração de Jogos Sérios para Reabilitação Física de Amputados

  • Douglas Aquino T. Mendes UNIPAMPA
  • Érico M. Hoff do Amaral UNIPAMPA
  • Julio Saraçol D. Júnior UNIPAMPA

Abstract


Physical therapy sessions can be demotivating for patients who have suffered an amputation. This work aims to improve the Tennis Physio system, contemplating a greater variety of serious games that help in rehabilitation, providing data about the patient, making the evaluation less subjective, and leading the patient to the state of Flow to improve the results of the sessions. For this, a simulation environment was developed where the patient could perform different movements while playing. Movement information is captured through a mobile application and sent to a sensor node composed of a NodeMCU. The captured data can be analyzed later by the physiotherapists through a visualization system. Some initial experiments were performed, and modifications were proposed based on feedback.

References

Akbulut, A., G. F. T. E. A. and Aydin, M. A. (2019). Immersive virtual reality games for rehabilitation of phantom limb pain. pages 1–4. Medical Technologies Congress (TIPTEKNO).

CARCI (2023). Como lidar com um paciente desmotivado na fisioterapia. page 1. CARCI BLOG OFICIAL.

Csikszentmihalyi, M. and Isabella Selega, C. (1988). Optimal experience: Pyschological studies of flow in consciousesness. United Kingdom: Cambridge University Press.

Gabrielli Gava FERREIRA, Leticia Alves de Souza FERREIRA, M. C. L. R. C. (2017). IDENTIFICAÇÃO DAS CAUSAS DE AMPUTAÇÃO DE MEMBROS NAS ESTRATÉGIAS DE SAÚDE DA FAMILÍA DO MUNICÍPIO DE SANTA FÉ DO SUL-SP. UNIFUNEC CIÊNCIAS DA SAÚDE E BIOLÓGICAS.

Gleycykely dos Reis, Adroaldo José Casa Júnior, R. d. S. C. (2012). Perfil epidemiológico de amputados de membros superiores e inferiores atendidos em um centro de referência. In Revista eletrônica saúde e ciência.

Pinheiro, A. N. L., V. M. d. A. M. H. and Júnior, J. S. D. (2021). Tennisgame physio: Proposta de soluçao no apoio de sessoes de fisioterapia para amputados. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital.

VERGOUWEN, J. M. e. a. (2020). Imotion rehab 3d ave v2: um novo vr-exergame para fisioterapia motora. In New Trends in Animation and Visualization. SBC. Anais Estendidos do XXII Simpósio de Realidade Virtual e Aumentada.
Published
2023-06-27
MENDES, Douglas Aquino T.; AMARAL, Érico M. Hoff do; D. JÚNIOR, Julio Saraçol. Physio Games - Ambiente de Integração de Jogos Sérios para Reabilitação Física de Amputados. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING APPLIED TO HEALTH (SBCAS), 23. , 2023, São Paulo/SP. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 503-508. ISSN 2763-8952. DOI: https://doi.org/10.5753/sbcas.2023.229713.