Computational Thinking in Early Childhood Education through sound, according to the EI03CO01 skill of the BNCC Computing
Abstract
This paper presents a Computational Thinking challenge developed with pre-schoolers, related to skill EI03CO01 of the National Common Core Curriculum Computing Supplement to the BNCC, with an emphasis on the concept of decomposition and pattern recognition. The challenge was developed using music and pictographic representation of sounds. The children listened to the music and represented the sounds in different ways, observing the rhythm and sequence of the music. The result was very productive and the challenge can be replicated in all the pre-school classes.References
Brasil. “Base Nacional Comum Curricular Complemento Computação (Bncc Computação)”. Ministério da Educação, 2022. Disponível em: [link].
Cruz, M. E. J. K. da; Marques, S. G.; Oliveira, W. “Desenvolvimento e Avaliação de Material Didático Desplugado para o Ensino de Computação na Educação Básica”. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S. l.], v. 29, p. 160–187, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.160. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 fev. 2024.
Cruz, M. E. J. K. da; Marques, S. G; Tavares, T. E.; Oliveira, W.; Seelig, G. B. “Normas, Diretrizes e Material Didático para o Ensino de Computação na Educação Básica Brasileira”. In: Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 337-346. DOI: 10.5753/educomp.2023.228332. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 fev. 2024.
Ribeiro, L.; Cavalheiro, S. A. da C.; Foss, L.; Cruz, M. E. J. K. da; França, R. S. de. “Proposta para Implantação do Ensino de Computação na Educação Básica no Brasil”. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 33. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 278-288. DOI: 10.5753/sbie.2022.225231. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 fev. 2024.
Cruz, M. E. J. K. da; Marques, S. G.; Oliveira, W. “Desenvolvimento e Avaliação de Material Didático Desplugado para o Ensino de Computação na Educação Básica”. Revista Brasileira de Informática na Educação, [S. l.], v. 29, p. 160–187, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.160. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 fev. 2024.
Cruz, M. E. J. K. da; Marques, S. G; Tavares, T. E.; Oliveira, W.; Seelig, G. B. “Normas, Diretrizes e Material Didático para o Ensino de Computação na Educação Básica Brasileira”. In: Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (EDUCOMP), 3. , 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 337-346. DOI: 10.5753/educomp.2023.228332. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 fev. 2024.
Ribeiro, L.; Cavalheiro, S. A. da C.; Foss, L.; Cruz, M. E. J. K. da; França, R. S. de. “Proposta para Implantação do Ensino de Computação na Educação Básica no Brasil”. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 33. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 278-288. DOI: 10.5753/sbie.2022.225231. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 fev. 2024.
Published
2024-03-13
How to Cite
MARQUES, Samanta Ghisleni; CRUZ, Marcia E. J. Kniphoff da; TAVARES, Tainã Ellwanger; SCHÜNKE, Marco Aurélio; POLTRONIERI, Roberta M. Pereira.
Computational Thinking in Early Childhood Education through sound, according to the EI03CO01 skill of the BNCC Computing. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 141-145.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1727.
