Open Educational Resources: An Analysis of the Learning Objectives Referenced by Bloom's Digital Taxonomy
Abstract
This article presents an analysis of educational metadata related to the learning objectives employed in Educational Objects and in teachers' activities at PhET Colorado. We have as main question, how the teachers have appropriated the educational objects available in PhET for the construction of activities. To this end, the research is based on the cognitive principles of Bloom's digital taxonomy and its adaptations to classify learning objectives. As a result, we found that teachers apply learning objectives in a more diversified way in the construction of their activities, and explore the six levels of taxonomy in a more harmonious way.
Keywords:
educational objects, cognitive domain, learning objects, repository
References
Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., and Bloom, B. S. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing a Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, New York, NY: Longman.
Avila, Cecilia et al. Co-criação e avaliação de recursos educacionais abertos inclusivos e acessíveis: Um mapeamento em direção ao paquímetro do IMS. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias da Aprendizagem, v. 11, n. 3, p. 167-176, 2016.
Bloom, B. S. Some major problems in educational measurement. Journal or Educational Research, v. 38, n. 1, p. 139-142, 1944. BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956. 262 p. (v. 1)
Bloom, B. S. Innocence in education. The School Review, v. 80, n. 3, p. 333-352, 1972.
Clark, D. Learning domains of Bloom’s taxonomy: the three types of learning. Disponível em: Acesso em: 15 dezembro 2016.
Churches, Andrew. "Taxonomía de Bloom para a era digital." Eduteka. Recuperado 11 (2009). Disponivel em: http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/TaxonomiaBloomDigital Acesso em : 20-Jun-2019.
Clements, Kati; Pawlowski, Jan; Manouselis, Nikos. Revisão da literatura sobre repositórios de recursos educacionais abertos - Rumo a uma estrutura abrangente de abordagens de qualidade. Computadores no comportamento humano. v. 51, p. 1098-1106, 2015.
Crowe, Alison; Dirks, Clarissa; Wenderoth, Mary Pat. Biologia em flor: implementando a taxonomia de Bloom para aprimorar o aprendizado dos alunos em biologia. CBE - Educação em Ciências da Vida , v. 7, n. 4, p. 368-381, 2008.
Diana, Juliana Bordinhão et al. O uso dos repositórios na visão do Designer Instrucional. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 23, n. 01, p. 173, 2015. Disponivel: https://br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/viewFile/2836/2857 . Acesso em: 20-Jan-2020.
Dorodchi, Mohsen; Dehbozorgi, Nasrin; Frevert, Tonya K. ” I wish I could rank my exam's challenge level!”: An algorithm of Bloom's taxonomy in teaching CS1. In: 2017 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). IEEE, 2017. p. 1-5.
Gil, Antonio Carlos. Didática do ensino superior / Antonio Carlos Gil. 1 ed. 2. reimpr. - São Paulo: Atlas, 2007.
Guskey, T. R. Benjamin S. Bloom’s contributions to curriculum, instruction, and school learning. In: Annual Meeting of the American Educational Research Association, 2001, Seattle. Proceedings... Seattle: AERA
Lomena, M. Benjamin Bloom. Disponível em: http:// www.everything2.com/index.pl?node_id=143987 Acesso em: 15 dezembro 2016.
Mattar, João. Web 2.0 e redes sociais na educação. João Mattar - São Paulo : Artesanato Educacional, 2013.
Pozo, Juan Ignacio; Crespo, Miguel Angel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências. Do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico, v. 5, 2009.
Santana, Edie, and Ismar Frango Silveira. "Uma Revisão Sistemática Aplicada ao estudo de Recursos Educacionais Abertos Multiculturais." Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). Vol. 28. No. 1. 2017.
School of Education. Bloom’s Taxonomy: cognitive domain. Disponível em: http://www.olemiss.edu/depts/ educ_school2/docs/stai_manual/manual8.html. Acesso em: 15 dezembro 2016.
Thompson, Erool et al. “Bloom’s taxonomy for CS assessment”, In: X Australasian Computing Education Conference - ACE, Australian Computer Society, 2008, p. 155-161.
UNESCO/FRA. Diretrizes para recursos educacionais abertos (REA): no ensino superior. place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, França. (2015) Disponível em:
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232852
Wiley, David A. The instructional use of learning objects. Vol. 1. Bloomington, IN: Agency for instructional technology, 2002.
Avila, Cecilia et al. Co-criação e avaliação de recursos educacionais abertos inclusivos e acessíveis: Um mapeamento em direção ao paquímetro do IMS. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias da Aprendizagem, v. 11, n. 3, p. 167-176, 2016.
Bloom, B. S. Some major problems in educational measurement. Journal or Educational Research, v. 38, n. 1, p. 139-142, 1944. BLOOM, B. S. et al. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956. 262 p. (v. 1)
Bloom, B. S. Innocence in education. The School Review, v. 80, n. 3, p. 333-352, 1972.
Clark, D. Learning domains of Bloom’s taxonomy: the three types of learning. Disponível em: Acesso em: 15 dezembro 2016.
Churches, Andrew. "Taxonomía de Bloom para a era digital." Eduteka. Recuperado 11 (2009). Disponivel em: http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/TaxonomiaBloomDigital Acesso em : 20-Jun-2019.
Clements, Kati; Pawlowski, Jan; Manouselis, Nikos. Revisão da literatura sobre repositórios de recursos educacionais abertos - Rumo a uma estrutura abrangente de abordagens de qualidade. Computadores no comportamento humano. v. 51, p. 1098-1106, 2015.
Crowe, Alison; Dirks, Clarissa; Wenderoth, Mary Pat. Biologia em flor: implementando a taxonomia de Bloom para aprimorar o aprendizado dos alunos em biologia. CBE - Educação em Ciências da Vida , v. 7, n. 4, p. 368-381, 2008.
Diana, Juliana Bordinhão et al. O uso dos repositórios na visão do Designer Instrucional. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 23, n. 01, p. 173, 2015. Disponivel: https://br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/viewFile/2836/2857 . Acesso em: 20-Jan-2020.
Dorodchi, Mohsen; Dehbozorgi, Nasrin; Frevert, Tonya K. ” I wish I could rank my exam's challenge level!”: An algorithm of Bloom's taxonomy in teaching CS1. In: 2017 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). IEEE, 2017. p. 1-5.
Gil, Antonio Carlos. Didática do ensino superior / Antonio Carlos Gil. 1 ed. 2. reimpr. - São Paulo: Atlas, 2007.
Guskey, T. R. Benjamin S. Bloom’s contributions to curriculum, instruction, and school learning. In: Annual Meeting of the American Educational Research Association, 2001, Seattle. Proceedings... Seattle: AERA
Lomena, M. Benjamin Bloom. Disponível em: http:// www.everything2.com/index.pl?node_id=143987 Acesso em: 15 dezembro 2016.
Mattar, João. Web 2.0 e redes sociais na educação. João Mattar - São Paulo : Artesanato Educacional, 2013.
Pozo, Juan Ignacio; Crespo, Miguel Angel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências. Do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico, v. 5, 2009.
Santana, Edie, and Ismar Frango Silveira. "Uma Revisão Sistemática Aplicada ao estudo de Recursos Educacionais Abertos Multiculturais." Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). Vol. 28. No. 1. 2017.
School of Education. Bloom’s Taxonomy: cognitive domain. Disponível em: http://www.olemiss.edu/depts/ educ_school2/docs/stai_manual/manual8.html. Acesso em: 15 dezembro 2016.
Thompson, Erool et al. “Bloom’s taxonomy for CS assessment”, In: X Australasian Computing Education Conference - ACE, Australian Computer Society, 2008, p. 155-161.
UNESCO/FRA. Diretrizes para recursos educacionais abertos (REA): no ensino superior. place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, França. (2015) Disponível em:
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232852
Wiley, David A. The instructional use of learning objects. Vol. 1. Bloomington, IN: Agency for instructional technology, 2002.
Published
2020-11-24
How to Cite
ORTIZ, José Oxlei de Souza; KWECKO, Viviani; TOLÊDO, Fernando; DEVINCENZI, Sam; BOTELHO, Silvia Silva da Costa.
Open Educational Resources: An Analysis of the Learning Objectives Referenced by Bloom's Digital Taxonomy. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 122-131.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.122.
