Professor Vitória: a Chatbot for teaching Reading

  • Daniel Brito Bulhões Instituto Federal do Norte de Minas Gerais
  • Luciana Pereira Assis Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Adriana Nascimento Bodolay UFVJM
  • Alessandro Vivas Andrade Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Cristiano Grijó Pitangui Universidade Federal de São João Del Rei

Abstract


Chatbot is a digital conversation agent that has the ability to simulate a dialogue with a person in natural language. This capability makes it ideal for the application of Protocoled Reading, which involves asking questions about a text to assess the comprehension of what has been read and encouraging the reader to make inferences and predictions about what may follow. The purpose of this article is to show the implementation of a chatbot that applies the technique of reading protocol in a text without the presence of a teacher. Considering that chatbots are present in the most diverse areas, the research may contribute to the discussion of the use of chatbots applied to education, especially in the stimulus to reading, as a pedagogical support tool.
Keywords: Reading, Inference, Chatbot

References

Abbasi, S. and Kazi, H. (2014). Measuring effectiveness of learning chatbot systems on student’s learning outcome and memory retention. Asian Journal of Applied Scienceand Engineering, 3(2):251–260.


Aguiar, E. V. B., Tarouco, L. M. R., and Reategui, E. B. (2011). A construção do conhecimento matemático com engajamento e aprimoramento de habilidades cognitivas apoiada por um agente conversacional. RELATEC.


Bodolay, A. N., de Oliveira, E. F., Martins, M. E., and Cunha, Y. K. (2011). Ensino de estratégias de leitura mediadas por computador: experiência do projeto praler. Signo,36(61):356–369.


Cantalice, L. M. d. and Oliveira, K. L. d. (2009). Estratégias de leitura e compreensão textual em universitários. Psicologia escolar e Educacional, 13(2):227–234.


Coscarelli, C. V. (1996). O ensino da leitura: uma perspectiva psicolinguística. Boletim da Associação Brasileira de Linguística, pages 163–174.


Dell’isola, R. L. P. (1988). Leitura: inferências e contexto sócio-cultural.


dos Santos, J. and da Rosa Marozo, L. F. (2016). Contribuições para o desenvolvimento do leitor crítico: desmistificando o preconceito. CCNExt-Revista de Extensão, 3:341–345.


Fernandes, V. L. R. (2015). Pausa protocolada na leitura: ensinando a fazer inferências.


Garcia, M. F., Rabelo, D. F., da Silva, D., and do Amaral, S. F. (2011). Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas.Teoria e Prática da Educação, 14(1):79–87.


Huang, J., Zhou, M., and Yang, D. (2007). Extracting chatbot knowledge from onlinediscussion forums. InIJCAI, volume 7, pages 423–428.


Leonhardt, M. D., Castro, D. D. d., Dutra, R. L. d. S., and Tarouco, L. M. R. (2003). Elektra: Um chatterbot para uso em ambiente educacional.RENOTE: revista novas tecnologias na educação [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS.


Lucchesi, I. L., da Silva, A. R., Abreu, C., and Tarouco, L. M. R. (2018). Avaliação de um chatbot no contexto educacional: Um relato de experiência com metis. RENOTE,16(1).


Martins, J. and Martins, C. (2017). Geração de perguntas e respostas para a base de conhecimento de um chatterbot educacional (application to generate questions and answersfor an educational chatterbot)[in portuguese]. In Proceedings of the 11th Brazilian Symposium in Information and Human Language Technology, pages 22–26.


Moreno, F., Manfio, E., Barbosa, C. R., and Brancher, J. D. (2015). Tical: Chatbot sobre o atlas linguístico do Brasil no whatsapp. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 26, page 279.


OECD(2018).Pisa 2018:Technical report.Disponível em:http://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf. Acesso em: 13 de julho de 2020.


Oliveira, L. A. (2010). O ensino pragmático da literatura.. Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola Editorial, pages171–194.


Palinscar, A. S. and Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities.Cognition and instruction, 1(2):117–175.


Rubião, M. (1998).Contos reunidos. Editora Atica.


Shawar, B. A. and Atwell, E. (2007). Chatbots: are they really useful? InLdv forum,volume 22, pages 29–49.


Solé, I. (1998). Estratégias de leitura. trad.Cláudia Schilling, 6.
Published
2020-11-24
BULHÕES, Daniel Brito; ASSIS, Luciana Pereira; BODOLAY, Adriana Nascimento; ANDRADE, Alessandro Vivas; PITANGUI, Cristiano Grijó. Professor Vitória: a Chatbot for teaching Reading. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 451-460. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.451.