Boundary between the use of Open Hardware-based Electronics and Robotics in the Educational Context
Abstract
The electronic devices, based on free hardware, have been widely used in studies on robotics in the educational context. However, it is observed that some studies confuse the concepts of "electronics" with "robotics". Therefore, this work aims at developing a systematic mapping to investigate how studies on robotics, in the educational context, have used electronic devices based on free hardware. Among the obtained results, it was observed that of the 73 relevant studies, 40 were actually classified as robotics, while 13 have potential for this same context. On the other hand, 20 studies were better classified as electronic.
Keywords:
Electronic, Robotic, Open hardware
References
Almeida, T. O. & Netto, J. F. de M. (2015). “Robótica Pedagógica Aplicada ao Ensino de Programação: Uma Revisao Sistemática da Literatura”, Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p.597-606.
Avila, C., Simone, C., Bordini, A., & Marques, M. (2017). “O Pensamento Computacional por meio da Robótica no Ensino Basico - Uma Revisão Sistemática”, Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 82-91.
Banzi, M., Michael S. (2014). Getting started with Arduino: the open source electronics prototyping platform. Make Books - Imprint of: O'Reilly Media, Sebastopol, CA.
Chitolina, R. F., Noronha, F. P. T., & Backes, L. (2016). A Robótica Educacional como tecnologia potencializadora da aprendizagem: das ciências da natureza às ciências da computação. Educação, Formação & Tecnologias, p. 57-65.
Costella, L., Trentin, M., Amarante, V., & Teixeira, A. (2017). “Construção de ambiente de ensino de robótica remota: Democratizando o desenvolvimento do pensamento computacional em alunos da educação básica”. Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 354- 363.
D'Abreu, J. V. V., Mirisola, L. G., & Ramos, J. J. (2012). “Ambiente de robótica pedagógica com Br_GOGO e computadores de baixo custo: Uma contribuição para o ensino médio”, Anais do XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Aracaju - SE, p. 100-109.
Galvão, A. P., Thomas, A., & Pereira, P. M. P (2016). “Aplicação do Arduíno através de Robótica Educacional para apoio ao Ensino-Aprendizagem de Estudantes do Ensino Médio no Oeste do Pará”, Anais do VII Workshop de Robótica Educacional, Recife – PE, p. 107-111.
Gonçalves, P. C. (2007). Protótipo de um Robô Móvel de Baixo Custo para Uso Educacional, Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Maringá (Dissertação de Mestrado), Maringá-PA, 87p..
Martins, F. N., Oliveira, H. C., & Oliveira, G. F. (2012). “Robótica como meio de promoção da interdisciplinaridade no ensino profissionalizante”, Anais do III Workshop de Robótica Educacional, Natal – RN, p. 1-11.
Miranda, J. R. & Suanno, M. V. (2012). “Robótica na escola: ferramenta pedagógica inovadora”, Anais do III Workshop de Robótica Educacional, Natal – RN, p. 1-11.
Neto, R. P. B., Rocha, D. P., Santana, A. M., & Souza, A. A. de S. (2015). “Robótica na Educação: Uma Revisão Sistemática dos Ultimos 10 anos”, Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de a Informática na Educação, Maceió - AL, p. 386 - 393.
Petersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S., Mattsson, M. (2008). “Systematic mapping studies in software engineering”, Proceedings of the 12th international conference on evaluation and assessment in software engineering, p. 68–77.Ciudad Real, Spain: ACM: British Computer Society.
Avila, C., Simone, C., Bordini, A., & Marques, M. (2017). “O Pensamento Computacional por meio da Robótica no Ensino Basico - Uma Revisão Sistemática”, Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 82-91.
Banzi, M., Michael S. (2014). Getting started with Arduino: the open source electronics prototyping platform. Make Books - Imprint of: O'Reilly Media, Sebastopol, CA.
Chitolina, R. F., Noronha, F. P. T., & Backes, L. (2016). A Robótica Educacional como tecnologia potencializadora da aprendizagem: das ciências da natureza às ciências da computação. Educação, Formação & Tecnologias, p. 57-65.
Costella, L., Trentin, M., Amarante, V., & Teixeira, A. (2017). “Construção de ambiente de ensino de robótica remota: Democratizando o desenvolvimento do pensamento computacional em alunos da educação básica”. Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 354- 363.
D'Abreu, J. V. V., Mirisola, L. G., & Ramos, J. J. (2012). “Ambiente de robótica pedagógica com Br_GOGO e computadores de baixo custo: Uma contribuição para o ensino médio”, Anais do XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Aracaju - SE, p. 100-109.
Galvão, A. P., Thomas, A., & Pereira, P. M. P (2016). “Aplicação do Arduíno através de Robótica Educacional para apoio ao Ensino-Aprendizagem de Estudantes do Ensino Médio no Oeste do Pará”, Anais do VII Workshop de Robótica Educacional, Recife – PE, p. 107-111.
Gonçalves, P. C. (2007). Protótipo de um Robô Móvel de Baixo Custo para Uso Educacional, Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Maringá (Dissertação de Mestrado), Maringá-PA, 87p..
Martins, F. N., Oliveira, H. C., & Oliveira, G. F. (2012). “Robótica como meio de promoção da interdisciplinaridade no ensino profissionalizante”, Anais do III Workshop de Robótica Educacional, Natal – RN, p. 1-11.
Miranda, J. R. & Suanno, M. V. (2012). “Robótica na escola: ferramenta pedagógica inovadora”, Anais do III Workshop de Robótica Educacional, Natal – RN, p. 1-11.
Neto, R. P. B., Rocha, D. P., Santana, A. M., & Souza, A. A. de S. (2015). “Robótica na Educação: Uma Revisão Sistemática dos Ultimos 10 anos”, Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de a Informática na Educação, Maceió - AL, p. 386 - 393.
Petersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S., Mattsson, M. (2008). “Systematic mapping studies in software engineering”, Proceedings of the 12th international conference on evaluation and assessment in software engineering, p. 68–77.Ciudad Real, Spain: ACM: British Computer Society.
Published
2020-11-24
How to Cite
REIS, Rachel Carlos Duque; RODRIGUES, Larissa Ferreira; REIS, Clausius Duque Gonçalves; MOREIRA, Rodrigo.
Boundary between the use of Open Hardware-based Electronics and Robotics in the Educational Context. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 31. , 2020, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 1833-1842.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1833.
