The Teaching of Computational Thinking in the early grades of Elementary School: investigating the teacher's perception

Abstract


This paper describes an exploratory research with a qualitative approach, conducted with elementary school teachers, which consisted of workshops on the teaching of Computational Thinking (CT). Through the application of questionnaires, the perceptions of teachers about the possibilities of teaching CT in the early grades were investigated. The results show that the teachers had already worked with CT concepts, although not in an intentional and systematized way. At the end of the workshops, they showed to be more confident and willing to introduce CT in the classroom. We recommend that similar training actions be developed, helping to spread the importance of the development of CT, regardless of the teaching level or the subject taught.

Keywords: Computational Thinking, Teacher Training, Elementary School

References

Andrade, D., Carvalho, T., Silveira, J., Cavalheiro, S., Foss, L., Fleischmann, A. M., Aguiar, M., and Reiser, R. (2013). Proposta de atividades para o desenvolvimento do pensamento computacional no ensino fundamental. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 1, page 169.

Barros, T. T. T., Reategui, E. B., Meira, R. R., and Teixeira, A. C. (2018). Avaliando a formação de professores no contexto do pensamento computacional. RENOTE, 16(2):556–565.

CIEB (2021). Currículo de referência em tecnologia e computação.

Fantinati, R. E. and dos Santos Rosa, S. (2021). Pensamento computacional: Habilidades, estratégias e desafios na educação básica. Informática na educação: teoria & prática. 24 (1 Jan/Abr).

França, R. and Tedesco, P. (2015). Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no Brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 4, page 1464.

Júnior, P. A. P. and Oliveira, S. d. (2019). Pensamento computacional: uma proposta de oficina para a formação de professores. RENOTE, 17(1):62–71.

Kaminski, M. R., Klüber, T. E., and Boscarioli, C. (2021). Pensamento computacional na educação básica: Reflexões a partir do histórico da informática na educação brasileira. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29:604–633.

Kologeski, A. L., Silva, C. G., Barbosa, D. N. F., Mattos, R. R., and Miorelli, S. T. (2016). Desenvolvendo o raciocínio lógico e o pensamento computacional: experiências no contexto do projeto logicando. RENOTE, 14(2).

Lira, A. d. S., Leitão, D. A. and Castro, J. B. d. (2019). Como o processo de produção de mídias pode contribuir para a formação docente? RENOTE, 17(1):425–434.

Liukas, L. (2015). Hello Ruby: adventures in coding, volume 1. Macmillan.

Ramos, J. L. and Espadeiro, R. G. (2014). Os futuros professores e os professores do futuro: os desafios da introdução ao pensamento computacional na escola, no currículo e na aprendizagem. EFT: Educação, Formação & Tecnologias, 7(2):4–25.

Ribeiro, L., Foss, L. and da Costa Cavalheiro, S. A. (2019). Pensamento Computacional: Fundamentos e integração na educação básica. Jornada de Atualização em Informática na Educação, 8(1):25–63.

Santos, E. R. d., Soares, G., Dal Bianco, G., da Rocha Filho, J. B., and Lahm, R. A. (2016). Estímulo ao pensamento computacional a partir da computação desplugada: uma proposta para educação infantil. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa.

Silva, T. R. d., Araujo, G. G. d. and Aranha, E. H. d. S. (2014). Oficinas itinerantes de scratch e computação desplugada para professores como apoio ao ensino de computação: um relato de experiência. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 20, page 380.

Silva, V., da Silva, L. L., and França, R. (2017). Pensamento computacional na formação de professores: experiências e desafios encontrados no ensino da computação em escolas públicas. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 23, page 805.

Valente, J. A. (2016). Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum, 14(3):864–897.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Published
2021-11-22
MARTINS, Danilo Silveira; MOTA, Francine da C. Queiroz; ROCHA, Marlenice Guedes; SANTOS, Caroline Queiroz; VILLELA, Maria Lúcia Bento. The Teaching of Computational Thinking in the early grades of Elementary School: investigating the teacher's perception. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 1039-1050. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218100.