Avaliação da Eficácia do Uso Pedagógico de Projetos OSS
Abstract
One of the challenges of using Open Source Software (OSS) projects in Education is evaluating their effectiveness in achieving the pedagogical objectives of a discipline. This paper presents the E3S conceptual model for evaluating the effectiveness of OSS projects in Teaching of Engenharia de Software (ES). We built the E3S model through document analysis of curricular references from the SBC and international societies and thirty papers from the literature on using OSS projects in Education. We applied the model to evaluate using the JabRef project in a Software Testing course.References
Aguiar, E. V. B. and Flôres, M. L. P. (2014). Objetos de aprendizagem: conceitos básicos. Objetos de aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, pages 12–28.
Almeida, R. R., Chaves, A. C. L., and de Araújo Jr, C. F. (2015). Avaliação de objetos de aprendizagem: aspectos a serem considerados neste processo. Revista Educação & Tecnologia, 1(13).
Ardis, M. et al. (2014). The Software Engineering Competency Model (SWECOM). IEEE Computer Society, Los Alamitos, CA, USA.
Ardis, M. et al. (2015). SE 2014: Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Software Engineering. Computer, 48(11):106–109.
BARDIN, L. (2011). Análise de conteúdo/laurence bardin; tradução luís antero reto, augusto pinheiro. São Paulo: Edições, 70.
Brito, M. et al. (2018). Floss in software engineering education: an update of a systematic mapping study. In Proc. of the XXXII Brazilian Symposium on Software Engineering, pages 250–259.
Câmara, R. (2013). Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 6(2):179–191.
CNE-MEC (2016). Resolução CNE/CES nº 5, de 16 de novembro de 2016. Diário Oficial, Brasília, DF. 17 de Nov.
Ellis, H. et al. (2012). An approach for evaluating foss projects for student participation. In Proceedings of the 43rd ACM technical symposium on Computer Science Education, pages 415–420. ACM.
Ferraz, A., Belhot, R. V., et al. (2010). Taxonomia de bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod., São Carlos, 17(2):421–431.
Holmes, R. et al. (2018). Dimensions of Experientialism for Software Engineering Education. In ICSE-Software Engineering Educ. and Training, page 31–39. ACM.
Mussoi, E. M., Flores, M. L. P., and Behar, P. A. (2010). Avaliação de objetos de aprendizagem. In Congresso Iberoamericano de Informática Educativa, Santiago, Chile. Anais.[Google Scholar].
Nascimento, D. M. C. (2017). Educacão em engenharia de software com a adoção de projetos de código aberto: uma análise detalhada. PhD thesis, Universidade Federal da Bahia.
Pinto, G. et al. (2017). Training software engineers using open-source software: the professors’ perspective. In 2017 IEEE 30th Conf. on Software Engineering Education and Training (CSEET), pages 117–121.
Shackelford, R. et al. (2006). Computing curricula 2005: The overview report. ACM SIGCSE Bulletin, 38(1):456–457.
Stamelos, I. G. (2011). Teaching software engineering with free/libre open source projects. Multi-disciplinary advancement in open source software and processes, pages 67–84.
Topi, H. et al. (2010). Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Information Systems. Technical report, ACM, doi 10.1145/2593310.
Zorzo, A. et al. (2017). Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 153p.
Almeida, R. R., Chaves, A. C. L., and de Araújo Jr, C. F. (2015). Avaliação de objetos de aprendizagem: aspectos a serem considerados neste processo. Revista Educação & Tecnologia, 1(13).
Ardis, M. et al. (2014). The Software Engineering Competency Model (SWECOM). IEEE Computer Society, Los Alamitos, CA, USA.
Ardis, M. et al. (2015). SE 2014: Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Software Engineering. Computer, 48(11):106–109.
BARDIN, L. (2011). Análise de conteúdo/laurence bardin; tradução luís antero reto, augusto pinheiro. São Paulo: Edições, 70.
Brito, M. et al. (2018). Floss in software engineering education: an update of a systematic mapping study. In Proc. of the XXXII Brazilian Symposium on Software Engineering, pages 250–259.
Câmara, R. (2013). Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 6(2):179–191.
CNE-MEC (2016). Resolução CNE/CES nº 5, de 16 de novembro de 2016. Diário Oficial, Brasília, DF. 17 de Nov.
Ellis, H. et al. (2012). An approach for evaluating foss projects for student participation. In Proceedings of the 43rd ACM technical symposium on Computer Science Education, pages 415–420. ACM.
Ferraz, A., Belhot, R. V., et al. (2010). Taxonomia de bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gest. Prod., São Carlos, 17(2):421–431.
Holmes, R. et al. (2018). Dimensions of Experientialism for Software Engineering Education. In ICSE-Software Engineering Educ. and Training, page 31–39. ACM.
Mussoi, E. M., Flores, M. L. P., and Behar, P. A. (2010). Avaliação de objetos de aprendizagem. In Congresso Iberoamericano de Informática Educativa, Santiago, Chile. Anais.[Google Scholar].
Nascimento, D. M. C. (2017). Educacão em engenharia de software com a adoção de projetos de código aberto: uma análise detalhada. PhD thesis, Universidade Federal da Bahia.
Pinto, G. et al. (2017). Training software engineers using open-source software: the professors’ perspective. In 2017 IEEE 30th Conf. on Software Engineering Education and Training (CSEET), pages 117–121.
Shackelford, R. et al. (2006). Computing curricula 2005: The overview report. ACM SIGCSE Bulletin, 38(1):456–457.
Stamelos, I. G. (2011). Teaching software engineering with free/libre open source projects. Multi-disciplinary advancement in open source software and processes, pages 67–84.
Topi, H. et al. (2010). Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Information Systems. Technical report, ACM, doi 10.1145/2593310.
Zorzo, A. et al. (2017). Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 153p.
Published
2023-11-06
How to Cite
OLIVEIRA, Erinaldo Santos; FLACH, Christina von.
Avaliação da Eficácia do Uso Pedagógico de Projetos OSS. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 368-377.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.235127.
