CodeGraph: Uma Ferramenta de Identificação e Visualização de Trilhas de Aprendizagem no Ensino de Programação
Abstract
The Learning Paths (LPs) are paths taken by students during their interaction with the virtual environment. These can be a possible solution to monitor student actions in online teaching. In this context, this research presents a tool, called CodeGraph, that identifies and visualizes the students LPs during their interactions with an online judge. The tool was applied during a school semester, in three ongoing classes, two of them from higher education and one from technical education. The CodeGraph proved to be promising in monitoring students' actions, and can be used to help predict school dropouts, learning difficulties, among others.
References
Carmo, Ê. P. Do, Gasparini, I. e Oliveira, E. H. T. De (2022). “Identificação de Trajetórias de Aprendizagem em um Curso de Graduação e sua relação com a Evasão Escolar”. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2022). Sociedade Brasileira de Computação - SBC. https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/22419.
Carmo, Ê. P. Do, Gasparini, I. e Oliveira, E. (2019). “Captura e Visualização das Trajetórias de Aprendizagem como Ferramentas para a Análise do Comportamento dos Estudantes em um Ambiente Adaptativo Educacional”. In Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2019). Brazilian Computer Society (Sociedade Brasileira de Computação - SBC).
Diwan, C., Srinivasa, S. and Ram, P. (2019). “Automatic Generation of Coherent Learning Pathways for Open Educational Resources”. In: Scheffel, M.; Broisin, J.; Pammer-Schindler, V.; Ioannou, A.; Schneider, J.[Eds.]. Lecture Notes in Computer Science. Cham: Springer International Publishing. v. 11722p. 321–334.
D3. Data-Driven Documents (2023). “”. Disponível em: <https://diegomariano.com/d3-js/> . Último Acesso 03/03/2023.
Gao, J., Liu, Q. and Huang, W.-B. (2021). “Learning Path Generator Based on Knowledge Graph”. In Proceedings of the 2021 12th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning. ACM. https://dl.acm.org/doi/10.1145/3450148.3450155.
Jiang, B., Li, X., Yang, S., et al. (2022). “Data-Driven Personalized Learning Path Planning Based on Cognitive Diagnostic Assessments in MOOCs”. Applied Sciences, v. 12, n. 8, p. 3982.
Peixoto De Moraes, R. and Scholz, R. E. P. (2022). “Mapeamento Sistemático do Ensino Introdutório de Programação nos Ensinos Técnico e Superior no Brasil”. Revista Brasileira de Informática na Educação,30, 628-647. DOI: 10.5753/2022.2611
Ramos, D. B., Ramos, I. M. M., Do Nascimento, P. B. e De Oliveira, E. H. T. (2016). “Uma Ferramenta baseada em Grafo para Identificação e Visualização de Trilhas de Aprendizagem”. Nuevas Ideas en Informática Educativa.
Ramos, D. B., Ramos, I. M. M., Gasparini, I. e De Oliveira, E. H. T. (2021). “A new learning path model for e-learning systems”. International Journal of Distance Education Technologies, v. 19, n. 2, p. 20–40.
Ramos, D., Monteverde, I., Nascimento, P. Do, Amaral, G. e Oliveira, E. (2017). “Um modelo para Trilhas de Aprendizagem em um Ambiente Virtual de Aprendizagem”. In Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2017). . Brazilian Computer Society (Sociedade Brasileira de Computação - SBC).
Romero, C. e Ventura, S. (2010). “Educational data mining: A review of the state of the art”. IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics Part C: Applications and Reviews
Romero, C. e Ventura, S. (2020). “Educational data mining and learning analytics: An updated survey”. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, v. 10, n. 3.
Shi, D., Wang, T., Xing, H. e Xu, H. (2020). “A learning path recommendation model based on a multidimensional knowledge graph framework for e-learning”. Knowledge-Based Systems, v. 195, p. 105618.
