Uma Avaliação de Dados Abertos Educacionais Brasileiros: Qualidade, Privacidade e Learning Analytics

  • Ciro X. Maretto UFES / IFES
  • Monalessa P. Barcellos UFES

Abstract


The growing demand for educational data, whether Open Data or Learning Analytics, highlights the challenge of balancing quantity, quality, and privacy. This article reports the experience of an evaluation on the quality of educational open data in Brazil. As one of the results, a supporting tool was developed and the main shortcomings and improvement opportunities were identified. The study concludes that the current state of data needs to advance in basic dimensions, whether due to lack of detail in legal guidelines or validations of the Brazilian Open Data Portal.

References

Çaldağ, M. T., Gökalp, E. (2022). The maturity of open government data maturity: a multivocal literature review. Aslib Journal of Information Management, v. 74, n. 6, p. 1007-1030.

De Queiroz, M. J., Motta, G. H. (2015). Privacidade e Transparência no Setor Público: Um Estudo de Caso da Publicação de Microdados do INEP. In XV Simpósio Brasileiro em Segurança da Informação e de Sistemas Computacionais. SBC, p. 362-365

Drigas, A. S., Leliopoulos, P. (2014). The Use of Big Data in Education. International Journal of Computer Science Issues, v. 11, n. 5, p. 58-63.

Ferreira, L. A., Rodrigues, R. L., De Souza, R. N. (2021). Dados abertos educacionais brasileiros: Um mapeamento sistemático da literatura. In XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE. SBC, p. 1186-1195.

Filgueiras, F., Lui, L. (2023). Designing data governance in Brazil: an institutional analysis. Policy Design and Practice, v. 6, n. 1, p. 41-56.

Issah, I., Appiah, O., Appiahene, P., Inusah, F. (2023). A systematic review of the literature on machine learning application of determining the attributes influencing academic performance. Decision Analytics Journal, v. 7, p. 100204.

Lang, C., Wise, A., Siemens, G., Gasevic, D. (2017). Handbook of Learning Analytics. New York: SOLAR, Society for Learning Analytics and Research.

Laranjeiro, N., Soydemir, S. N., Bernardino, J. (2015). A Survey on Data Quality: Classifying Poor Data. In 2015 IEEE 21st Pacific Rim International Symposium on Dependable Computing PRDC, p. 179-188.

Macedo, D. F., Lemos, D. L. D. S. (2021). Dados abertos governamentais: iniciativas e desafios na abertura de dados no Brasil e outras esferas internacionais. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, v. 10, n. 2, p. 14.

Maretto C. X., Barcellos M. P. (2023) Ferramenta de Apoio à Avaliação para Dados Abertos Educacionais FADAE. http://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.23650068.

Mougiakou, S., Vinatsella, D., Sampson, D., et al. (2023). Educational Data Analytics for Teachers and School Leaders. Cham: Springer International Publishing.

Penteado, B., Bittencourt, I. I., Isotani, S. (2017). Dados abertos educacionais no Brasil e sua preparação para os dados abertos na web. In XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE. SBC, p. 526-535.

Prinsloo, P., Slade, S., Khalil, M. (2022). The answer is (not only) technological: Considering student data privacy in learning analytics. British Journal of Educational Technology, v. 53, n. 4, p. 876-893.

Scheffel, M., Drachsler, H., Specht, M. (2015). Developing an evaluation framework of quality indicators for learning analytics. In Proceedings of the Fifth International Conference on Learning Analytics And Knowledge, p. 16-20.

Sghir, N., Adadi, A., Lahmer, M. (2022). Recent advances in Predictive Learning Analytics: A decade systematic review (2012-2022). Education and Information Technologies, p. 1-35.

Silva, A. de A. P., Monteiro, D. A. A., Reis, A. de O. (2020). Qualidade da informação dos dados governamentais abertos: análise do portal de dados abertos brasileiro. Revista Gestão em Análise, v. 9, n. 1, p. 31-47.

Silva, P. N., Pinheiro, M. M. K. (2018). DGABr: Metric for evaluating Brazilian open government data. Informação & Sociedade: Estudos, v. 28, n. 3.
Published
2023-11-06
MARETTO, Ciro X.; BARCELLOS, Monalessa P.. Uma Avaliação de Dados Abertos Educacionais Brasileiros: Qualidade, Privacidade e Learning Analytics. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 1341-1350. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.234758.