Pedagogical Architecture in the Teaching of Combinatorics: Adapting the Password Game in a Virtual Learning Environment
Abstract
This article presents a Pedagogical Architecture (PA) in teaching combinatorial analysis, using an adaptation of the Password game in a virtual learning environment. The research, with a qualitative approach and research intervention method, involved 18 eighth-year students from the Municipal Education Network of Canoas-RS. The results highlight the effectiveness of AP in supporting learning and developing combinatorial thinking. This study contributes to the understanding of how AP can be significantly integrated into mathematics teaching, promoting the construction of knowledge by students.
References
ARAGON, R. (2016) Interação e mediação no contexto das arquiteturas pedagógicas para a aprendizagem em rede. Revista de Educação Pública, 25(59/1), 261-275.
BASSO, M.V.; NOTARE, M.R. Pensar-com tecnologias digitais de matemática dinâmica. RENOTE: revista novas tecnologias na educação. Porto Alegre, RS. Vol. 13, n. 2 (dez. 2015), p. 1-10, 2015.
CASTELLS, M. (1999) A sociedade em rede. São Paulo, Paz e Terra.
CASTELLS, M. et al. A sociedade em rede: do conhecimento à política. A sociedade em rede: do conhecimento à acção política, p. 17-30, 2005.
DE MATTOS S., BRENDOW P. et al. O jogo da senha no GeoGebra e suas atividades exploratórias em combinatória. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 10, n. 2, p. 040-059, 2021.
FREIRE, P. (2014). Por uma pedagogia da pergunta. Editora Paz e Terra.
GASKELL, G., & BAUER, M. W. (2000). Qualitative researching with text, image and sound: A practical handbook. Sage Publications.
KALINKE, M. A., & BALBINO, R. O. (2016). Lousas Digitais e Objetos de Aprendizagem. In M. A. Kalinke. & M. S. Motta. (Org.). A Lousa Digital & Outras Tecnologias na Educação Matemática (pp. 13-31). Curitiba, PR: Editora CRV.
LÉVY, P. (1998). Educação e cybercultura. Porto Alegre, março de.
LÉVY, P. (2010). As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. (2.ed.) São Paulo: Editora 34.
MACEDO, L. de. Ensaios Construtivistas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1994.
MENEZES, C. S. D., ARAGÓN, R., & ZIEDE, M. K. L. (2013). Arquiteturas pedagógicas para a aprendizagem em rede no contexto do seminário integrador. RENOTE: revista novas tecnologias na educação. Vol. 11, n. 2 (jul. 2013).
MENEZES, C., CASTRO Jr, A., ARAGÓN, R. Arquiteturas Pedagógicas para Aprendizagem em Rede. In “Informática na Educação, Série de Livros-texto da CEIESBC”. Comissão Especial de Informática na Educação, Sociedade Brasileira de Computação. 2021. Disponível em: [link]
NOTARE, M.R; BASSO, M.V.de A. Geometria dinâmica 3D: novas perspectivas para o pensamento espacial. RENOTE: revista novas tecnologias na educação. Vol. 14, n. 2 (2016), 10 p., 2016.
PIAGET, J. (1973). Estudos Sociológicos. Rio de Janeiro: Forense.
PIAGET, J. (1977). A Tomada de Consciência. Com a colaboração de A. Blamchet [e outros]. Tradução de Edson B. de Souza. São Paulo: Melhoramentos.
PIAGET, J. (2002). “Epistemologia genética” (4a ed.). São Paulo: Martins Fontes.
SALAS RUEDA, R. A. (2018). Uso do serviço da nuvem GeoGebra durante o processo de ensino-aprendizagem em matemática. ride. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 23-52.
