Exploring Linear Functions through Boat Folding: An Interactive Approach to Mathematics Education

Abstract


This article details a pedagogical activity in which students are required to find linear functions using paper boat paper folding. The activity involves constructing boats from squares of different sizes and measuring their dimensions to establish relationships between the measurements of the boat's parts, such as the base and height. These relationships are then analyzed to derive linear functions. Students are also challenged to represent these functions in graphs, both on paper and using the GeoGebra software, to visualize their properties. Active participation of students with autism was observed in all stages of the learning process, making it meaningful for them.
Keywords: Linear Functions, Paper Folding, Computational Thinking, Mathematics Education

References

Bona, A. S. D.; Rocha, K. C.; Basso, M. V. A. (2023) “Uma Prática Investigativa com Dobraduras ancorada no Pensamento Computacional e na Abstração Reflexionante”. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 202-212. DOI: 10.5753/wie.2023.234378.

D’Ambrosio, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

Fiorentini, D. (2011). “Investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação”. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática (CIAEM), Recife/PE. Disponível em: [link] . Acesso em: jun. de 2024.

Germano. R. A; Bona, A. S. D. A Dobradura E O Uso Pensamento Computacional No Período de Sondagem nas Aulas de Matemática. Mostra de Ensino, Pesquisa e Extensão (MoExP), 13º Edição, 2023, Osório - RS. Resumos… Disponível em: [link].

Magalhães, M. B.; Bona, A. S. D.; Kologeski, A. L.; Mattos, V. D. P. (2023) “Um “Objeto de Fazer Pensar” Desplugado, Plugado e Maker: a Estrela de Dobradura”. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 1090-1100. DOI: 10.5753/wie.2023.235053.

Nunes, N. B.; Bona, A. S. D.; Kologeski, A. L.; et. al. (Des)Pluga: O Pensamento Computacional Aplicado em Atividades Inovadoras: Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 36, n. 114, p. 72–88, 2021. DOI: 10.21527/2179-1309.2021.114.72-88.

Pereira, A. M.; Machado, L. B. (2023) “O uso do GeoGebra para construir um círculo trigonométrico”. In: Workshop de Informática na Escola (WIE), Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 288-297. DOI: 10.5753/wie.2023.234428.

Pereira, M. L. C. C. “Aula Prática de Origami na Matemática no Ensino Remoto”. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional. Rio de Janeiro, UFRJ, 2023.

Piaget, J. O nascimento da inteligência na criança. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987

Wing, J. M. (2006), “Computational Thinking”, In: Communications of the ACM, vol. 49, n. 3, p.33-35, March.
Published
2024-11-04
GERMANO, Rafaela de A.; NUNES, Natália Bernardo; BONA, Aline Silva de. Exploring Linear Functions through Boat Folding: An Interactive Approach to Mathematics Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2079-2088. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242140.