TRUEBLE: Development and Evaluation of an App for Teaching Truth Tables

Abstract


Initial subjects with a mathematical bias, such as Mathematical Logic, present significant challenges in students’ learning in Computing courses. This article details the development and evaluation of the Learn Tables module of TRUEBLE, an educational application that aids the teaching, construction, and verification of truth tables. The results are promising and demonstrate the effectiveness of receiving positive feedback from students, indicating a significant improvement in content understanding. Future evaluations will be conducted to measure the impact of TRUEBLE in the classroom environment.

Keywords: Logic Teaching, Truth Table, Educational Aplication

References

Adams, N. E. (2015). Bloom's taxonomy of cognitive learning objectives. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 103(3):152.

Bispo, C. A. F. and Castanheira, L. B. (2013). Introdução à lógica matemática. Cengage Learning, São Paulo.

Brito, B., Mello, R., and Alves, G. (2020). Identificação de atributos relevantes na evasão no ensino superior público brasileiro. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1032–1041, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Dias, B. and Finger, A. (2020). Aplicativos para o ensino-aprendizagem de lógica matemática: qual a melhor escolha? In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 111–120, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC

Ekahitanond, V. (2013). Promoting university students' critical thinking skills through peer feedback activity in an online discussion forum. Alberta Journal of Educational Research, 59(2):247–265.

Kholil, M. (2020). Students' creative thinking skills in solving mathematical logic problem with open-ended approaches. Journal of Physics: Conference Series, 1465(1):012044.

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology.

MEC (2016). Resolução nº 5, de 16 de novembro de 2016. Disponível em: [link].

Orawiwatnakul, W. and Wichadee, S. (2016). Achieving better learning performance through the discussion activity in facebook. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 15(3):1–8.

Otemaier, K. R., Zanese, P. G., Grein, E. E., and Bosso, N. S. (2020). Educational escape room for teaching mathematical logic in computer courses. In Anais do Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment 2020, pages 295–604.

Rodrigues, L., Nogueira, G., and Queiroga, A. (2017). Experiências no ensino de programação orientada a objetos: Robocode, greenfoot e jogos de tabuleiro no ensino superior. In Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola, pages 598–607, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Rosa, A. S., Santos, P. A., Jardim, A. L. S., Gonçalves, R. C., Miotto, H. S., and Roehrs, R. (2022). Quimiguia: desenvolvimento e validação de um aplicativo de apoio ao processo de ensino-aprendizagem de química no ensino superior. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 18(40):35–51.

Saccaro, A., França, M. T. A., and Jacinto, P. d. A. (2019). Fatores associados à evasão no ensino superior brasileiro: um estudo de análise de sobrevivência para os cursos das áreas de ciência, matemática e computação e de engenharia, produção e construção em instituições públicas e privadas. Estudos Econômicos (São Paulo), 49:337–373.

SBC (2020). Educação superior em computação - estatísticas – 2020. Disponível em: [link].
Published
2024-11-04
ARROJO, Marcelo; DIAS, Bruna; POLTRONIERI, Ildevana; FINGER, Alice. TRUEBLE: Development and Evaluation of an App for Teaching Truth Tables. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 3323-3332. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244980.