Digital Legacy: I don't want to read about this!

  • Tiago Gonçalves da Silva Federal University of Technology – Paraná
  • Sílvia Amélia Bim Federal University of Technology – Paraná
  • Daniele Trevisan Federal University of Mato Grosso
  • Cristiano Maciel Federal University of Mato Grosso

Abstract


Death is a term avoided in the Brazilian society, be it in a virtual or in person context. Although, Education for Death has been defended for more than a decade in Basic Education and in College Education. This article seeks to report the experience of a student of Information Systems, of the Human-Computer Interaction Evaluation subject. To analyse the Facebook legacy contact set up system, investigation, inspection and observation methods were applied. The results show that the mostly textual interface difficults interaction.

Keywords: Digital Legacy, Evaluation in HCI, Facebook

References

Barbosa, S. D. J., Silva, B. S. d., Silveira, M. S., Gasparini, I., Darin, T., and Barbosa, G. D. J. (2021). Interação Humano-Computador e Experiência do Usuário. Autopublicação.

de Souza, C. S., Leitão, C. F., Prates, R. O., and da Silva, E. J. (2006). The semiotic inspection method. In Proceedings of VII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, IHC ’06, page 148–157, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Lira, M. F., Maciel, C., Trevisan, D., Barbosa, S. D. J., and Bim, S. A. (2022). Mine, yours, ours: Family discussions on digital legacy. In Proceedings of the 21st Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, IHC ’22, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Nielsen, J. (1994). Enhancing the explanatory power of usability heuristics. In Conference Companion on Human Factors in Computing Systems, CHI ’94, page 210, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Prates, R. O., de Souza, C. S., and Barbosa, S. D. (2000). Methods and tools: A method for evaluating the communicability of user interfaces. Interactions, 7(1):31–38.

Santaella, L. (2004). Navegar no Ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. Paulus.

Silva, J., Bim, S., Trevisan, D., and Maciel, C. (2021). Relato de experiência de educação online - avaliação em ihc abordando a finitude da vida. In Anais do XII Workshop sobre Aspectos da Interação Humano-Computador para a Web Social, pages 33–40, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Trevisan, D., Maciel, C., and Bim, S. (2021). Educação, morte e tecnologias - experiência no ensino de avaliação em ihc. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, pages 56–63, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Wagner, F. R., I. G. and de Oliveira, J. P. M. (2020). A formação em computação, page 12–37. ed.Cuiabá: EdUFMT – Editora da Universidade Federal de Mato Grosso.

Guimarães, F. M. 10 Lições Incríveis de Usabilidade Do Livro “Não Me Faça Pensar”, de Steve Krug. dez. 2017. Disponível em [link]. Acesso em: jul, 2022.

Indicador de Analfabetismo Funcional 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: jul, 2022

Statcounter Global Stats 2022. Disponível em: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/brazil. Acesso em: fev, 2022.
Published
2022-10-17
DA SILVA, Tiago Gonçalves; BIM, Sílvia Amélia; TREVISAN, Daniele; MACIEL, Cristiano. Digital Legacy: I don't want to read about this!. In: WORKSHOP ON ASPECTS OF HUMAN-COMPUTER INTERACTION FOR THE SOCIAL WEB (WAIHCWS), 13. , 2022, Diamantina. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 40-47. ISSN 2596-0296. DOI: https://doi.org/10.5753/waihcws.2022.226290.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>