Development of Computational Solutions for the Digital Transformation of Public Policies: The Experience of the PNLD Pedagogical Evaluation
Abstract
This experience report covers the digital transformation of the Pedagogical Evaluation of the National Book and Teaching Material Program (PNLD). This study considers the challenges inherent in developing government computing solutions with multiple stakeholders and high volatility in functional requirements. Thus, from the perspective of one of the PNLD pedagogical evaluation stakeholders, the article discusses the actions taken to optimize flows and their impact on the design of a computational solution to support public policies and collaboration and integration in government.References
ABRELIVROS (2020). Como funciona o pnld: Guia prático. Associação Brasileira de Livros e Conteúdos Educacionais. Disponível em: [link]. Acessado em: Janeiro de 2024.
Arabiun, A., Hosseini, E., Mahmoodi, K., and Mohsen, B. (2023). An investigation of the socio-cultural impacts of the digital transformation in developed, developing, and middle: Africa and asia pacific. In Exploring Business Ecosystems and Innovation Capacity Building in Global Economics, pages 112–130. IGI Global.
Batista, A. A. G. (2001). Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental.
Brasil (2021). Lei nº 14.129, de 29 de março de 2021: Dispõe sobre princípios, regras e instrumentos para o governo digital e para o aumento da eficiência pública. In Diário Oficial da União, Ed. 60, sec. 1, p. 3. Brasília/DF, 2021.
Ciancarini, P., Giancarlo, R., and Grimaudo, G. (2024). Digital transformation in the public administrations: a guided tour for computer scientists. IEEE Access.
Kapotas, S. (2022). Digital transformation of organizations and their organizational cultures. a case study in a national defense industry. In International Conference on Business and Economics-Hellenic Open University, volume 2.
Larionov, V., Sheremetyeva, E., and Barinova, E. (2023). Digital strategy of enterprise: realities and opportunities for transformation. Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Economics, pages 7–12.
Li, B. and Liu, Y. (2022). A study on the impact of digital transformation of government governance on the efficiency of public services: Experience data from the information for people national pilot cities. Frontiers in Business, Economics and Management, 5(2):22–26.
Pinheiro, R. M. d. S., Echalar, A. D. L. F., and Queiroz, J. R. d. O. (2021). As políticas públicas de livro didático no brasil: editais do pnld de biologia em questão. Educar em Revista, 37.
Reck, J. R. and Hübner, B. H. (2021). A transformação digital do estado: digitalização do governo e dos serviços públicos no brasil. Revista Eletrônica Direito e Política, 16(3):1075–1096.
Silva, L., Silva, A., Silva, E., Araújo, R., and Araújo, A. (2023). Oportunidades da interação humano-dados para acompanhar em tempo real a avaliação pedagógica do pnld. In Anais do II Workshop Investigações em Interação Humano-Dados, pages 26–35. SBC.
Silva, L. d. F., Silva, A., Araujo, R. D., Araujo, A., Dermeval, D., and Cantarino, R. (2024). Digital transformation in a brazilian public policy: A case study of pedagogical evaluation within the national textbook program. In 25th Annual International Conference on Digital Government Research (DGO 2024), June 11–14, 2024, Taipei, Taiwan, page 10, New York, NY, USA. ACM.
Arabiun, A., Hosseini, E., Mahmoodi, K., and Mohsen, B. (2023). An investigation of the socio-cultural impacts of the digital transformation in developed, developing, and middle: Africa and asia pacific. In Exploring Business Ecosystems and Innovation Capacity Building in Global Economics, pages 112–130. IGI Global.
Batista, A. A. G. (2001). Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental.
Brasil (2021). Lei nº 14.129, de 29 de março de 2021: Dispõe sobre princípios, regras e instrumentos para o governo digital e para o aumento da eficiência pública. In Diário Oficial da União, Ed. 60, sec. 1, p. 3. Brasília/DF, 2021.
Ciancarini, P., Giancarlo, R., and Grimaudo, G. (2024). Digital transformation in the public administrations: a guided tour for computer scientists. IEEE Access.
Kapotas, S. (2022). Digital transformation of organizations and their organizational cultures. a case study in a national defense industry. In International Conference on Business and Economics-Hellenic Open University, volume 2.
Larionov, V., Sheremetyeva, E., and Barinova, E. (2023). Digital strategy of enterprise: realities and opportunities for transformation. Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Economics, pages 7–12.
Li, B. and Liu, Y. (2022). A study on the impact of digital transformation of government governance on the efficiency of public services: Experience data from the information for people national pilot cities. Frontiers in Business, Economics and Management, 5(2):22–26.
Pinheiro, R. M. d. S., Echalar, A. D. L. F., and Queiroz, J. R. d. O. (2021). As políticas públicas de livro didático no brasil: editais do pnld de biologia em questão. Educar em Revista, 37.
Reck, J. R. and Hübner, B. H. (2021). A transformação digital do estado: digitalização do governo e dos serviços públicos no brasil. Revista Eletrônica Direito e Política, 16(3):1075–1096.
Silva, L., Silva, A., Silva, E., Araújo, R., and Araújo, A. (2023). Oportunidades da interação humano-dados para acompanhar em tempo real a avaliação pedagógica do pnld. In Anais do II Workshop Investigações em Interação Humano-Dados, pages 26–35. SBC.
Silva, L. d. F., Silva, A., Araujo, R. D., Araujo, A., Dermeval, D., and Cantarino, R. (2024). Digital transformation in a brazilian public policy: A case study of pedagogical evaluation within the national textbook program. In 25th Annual International Conference on Digital Government Research (DGO 2024), June 11–14, 2024, Taipei, Taiwan, page 10, New York, NY, USA. ACM.
Published
2024-07-21
How to Cite
SILVA, Alenilton S.; ARAÚJO, André Magno C. de; ARAÚJO, Rafael D.; CANTARINO, Raphaella R.; SILVA, André A..
Development of Computational Solutions for the Digital Transformation of Public Policies: The Experience of the PNLD Pedagogical Evaluation. In: LATIN AMERICAN SYMPOSIUM ON DIGITAL GOVERNMENT (LASDIGOV), 12. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 222-229.
ISSN 2763-8723.
DOI: https://doi.org/10.5753/wcge.2024.2406.
