Exploring Results by Question from Enade Exams in Computer Science to Support the Review of the Pedagogical Project of an Undergraduate Course
Abstract
This article reports an experience of exploring detailed results per question, in Enade tests applied to students of a Bachelor of Computer Science course. The goal of this study was to gather contributions for the revision of the course's Pedagogical Project. From reports published by INEP for all five exams of the area, we sought indicators of possible weaknesses and strengths of the course, analyzing percentages of correct answers, topics and full contents of the questions. The data we collected are available online, so they can be used, with few substitutions, by other institutions evaluated by the same exams.
References
INEP (2019a). Exame nacional de desempenho dos estudantes (Enade). Disponı́vel em: http://portal.inep.gov.br/enade Acesso em: 10 de março de 2020.
INEP (2019b). Resultados Enade. Disponı́vel em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/relatorios Acesso em: 10 de março de 2020.
Landes, F. B. e Manhães, L. M. B. (2018). Análise dos exames do ENADE para os cursos de computação utilizando o software R. Revista do Seminário Internacional de Estatı́stica com R, 3(1):1 – 14.
Lima, P. d. S. N., Ambrósio, A. P., Félix, I. M., e Brancher, J. D. (2018). SysEnade – análise das questões de provas do Enade organizadas pelos temas abordados. In Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2018), pages 419 – 428.
Lima, P. d. S. N., Ambrósio, A. P. L., Ferreira, D. J., e Brancher, J. D. (2019). Análise de dados do Enade e Enem: uma revisão sistemática da literatura. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 24:89 – 107.
