Educational Robotics: A Teaching Experience Hybrid in the Initial Training of Licentiate Academics in Computing

  • Almir de O. Costa Junior UEA / IFAM
  • José Anglada Rivera IFAM

Abstract


This work presents an experience report based on blended learning, using educational robotics in the initial training of undergraduate students in Computer Science. The activities involved 9 students and were developed in an optional course with a workload of 60 hours. In general, in the experiment, Tinkercad, the Pictoblox block programming environment and the Arduino prototyping platform were used. At the end, it was possible to verify that the strategy used proved to be effective in the development of some skills and competences necessary for the initial training of undergraduate students in Computer Science.

Keywords: Educational Robotics, Initial Teacher Training, Blended Learning

References

Barcelos, T. S., & Silveira, I. F. (2012, October). Teaching computational thinking in initial series an analysis of the confluence among mathematics and computer sciences in elementary education and its implications for higher education. In 2012 XXXVIII (CLEI) (pp. 1-8). IEEE.

Brasil. (2016). Ministério da Educação. Resolução Nº 5, de 16 de novembro de 2016.

Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação na área da Computação. Disponível em: <https://bit.ly/3cxmiEu>. Acesso em: 14 fev. 2022.

Brasil. (2018). Ministério da Educação MEC. Plano Nacional de Educação. Disponível em: <https://bit.ly/2OGbigq>. Acesso em: 12 de fev. de 2022.

Brasil. (2019). Ministério da Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica. Disponível em: <https://bit.ly/3exB9Sd>. Acesso em: 14 fev. 2022.

Costa Junior, A. O., Nascimento, L. T., & Macedo, D. (2019, November). Licenciatura em computação: Um relato de experiência utilizando robótica na formação de professores. In Anais dos Workshops do CBIE (Vol. 8, No. 1, p. 71).

Cruz, M. K., Becker, F., & Hinterholz, L. (2016). Carga Horária Prática na Formação de Professores de Computação e Informática Educativa. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 22, No. 1, p. 698).

dos Santos, W. O., Silva, C., & Hinterholz, L. (2017, October). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do estudante. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, pp. 885-894).

E-Mec. (2022). Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior. Disponível em: <https://emec.mec.gov.br/>. Acesso em: 14 de fev, de 2022.

Matari, M. J. (2014). Introdução à robótica. São Paulo: Editora Blucher/UNESP.

Matos, E., & Silva, G. F. B. (2012). Currículo de Licenciatura em Computação: uma reflexão sobre perfil de formação à luz dos referenciais curriculares da SBC. In XXXII CSBC XX Workshop de Educação em Computação.

Nascimento, L. T., & Costa Junior, A. O. (2019). Robótica Educacional: Um Relato de Experiência Sobre a Utilização da Plataforma Arduino na Formação de Alunos da Licenciatura em Computação. Anais do SITED.

Souza, J. L., da Costa, N. D. S. C., & Costa Junior, A. O. (2019). Robótica Educacional: Um Relato de Experiência na Formação Inicial de Meninas da Licenciatura em Computação. Anais do Simpósio Ibero-Americano de Tecnologias Educacionais.
Published
2022-07-31
COSTA JUNIOR, Almir de O.; RIVERA, José Anglada. Educational Robotics: A Teaching Experience Hybrid in the Initial Training of Licentiate Academics in Computing. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 30. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 49-60. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2022.222587.