CaMínimo do Açaí: A game to help teach the minimum path in non-directed graphs

  • Elias Sena Federal University of Pará
  • Maria José Meninéa Duarte Federal University of Pará
  • Fabíola Pantoja Oliveira Araújo Federal University of Pará

Abstract


This article demonstrates the process of creating and validating the CaMínimo do Açaí game. The software in question aims to assist in the teaching and development of computational thinking in high school students through the Minimum Path in Non-Directed Graphs. Furthermore, the game addresses the dynamics of the açaí harvest, which is the main economic activity in the municipality of , located in the northeast of where the project was applied. The game development process followed the main stages of software engineering, data collection, and data validation was carried out with students from a high school. After analyzing the data, a positive result was obtained both in the use of the game and in the students' learning about the concept of minimum path and graphs.
Keywords: Computer education, computational thinking, educational games, non-directed graphs

References


Almeida, Helber Rangel Formiga Leite de."O Uso das Tecnologias Digitais daInformação e Comunicação na Aula de Cálculo 1 a Distância". 2013. Disponívelem:http://www.rc.unesp.br/gpimem/downloads/artigos/autores/almeida_ebrapem2013.pdf. Acesso em: 25 de Out. 2019

Centro Regional de Estudos Para O Desenvolvimento da Sociedade da Informática. "Cetic.br pesquisa o uso de celular por alunos para a realização de atividadesescolares".2017. Disponível em: .Acesso em: 26 de Out. de 2019

CURRÍCULO DE REFERÊNCIA EM TECNOLOGIA E COMPUTAÇÃO (CRTC). Disponível em: . Acesso em 19 Jun. 2020.

Dias, Felipe et al. "Uma Abordagem para a Transformação Automâtica do Modelo de Negócio em Modelo de Requisitos". Disponívelem:.Acesso em 08 de Jul. 2020

Marques, Leonardo et al. "Conhecendo a Computação através de jogos". 2016. Disponível em: http://www.sbgames.org/sbgames2016/downloads/anais/157401.pdf. Acesso em 21 de Jul. 2019

Michel, Fabio et al. "WAlgor: um jogo detower defensepara o desenvolvimento do Pensamento Computacional e apresentação de algoritmos computacionais". 2019. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8993/6542. Acesso: 20 de Jul. 2019.

Nakagawa, E. Y. "Casos de Uso e Diagrama de Casos de Uso". 2015. 31 slides. Disponível:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3720765/course/section/857581/Aula02_CasosDeUso.pdf. Acesso em 08 de Jul.2020.

Pires, Fernanda et al. Desenvolvendo o Pensamento Computacional através da Máquina de Turing:o enigma do Curupira. 2019. Disponível em: . Acesso em: 29 out. 2019.

Rosemberg, C., Schilling, A., Bastos C. and Araripe, R. (2008) "Prototipação de Software e Design Participativo: uma Experiência do Atlântico", https://www.researchgate.net/profile/Carlos_Carvalho10/publication/220737394_Prototipacao_de_software_e_design_participativo_uma_experiencia_do_atlantico/links/5c984bc592851cf0ae95ecbc/Prototipacao-de-software-e-design-participativo-uma-experiencia-do-atlantico.pdf. Acesso em: 08 de Jul. de 2020.

Sierra. (2019). "Construct 2".Disponivel em: https://www.scirra.com/. Acesso em: 20 de Fev. 2019.

Teófilo, L. and Resende, B. A. (2009) "Introdução a rede de computadores". Disponível em: https://pt.scribd.com/document/54050346/Algoritmo-de-Dijkstra. Acesso em: 16 de Jul. 2020

Published
2020-11-24
SENA, Elias; DUARTE, Maria José Meninéa; ARAÚJO, Fabíola Pantoja Oliveira. CaMínimo do Açaí: A game to help teach the minimum path in non-directed graphs. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 26. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 131-140. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.131.