CaMínimo do Açaí: A game to help teach the minimum path in non-directed graphs
Abstract
This article demonstrates the process of creating and validating the CaMínimo do Açaí game. The software in question aims to assist in the teaching and development of computational thinking in high school students through the Minimum Path in Non-Directed Graphs. Furthermore, the game addresses the dynamics of the açaí harvest, which is the main economic activity in the municipality of , located in the northeast of where the project was applied. The game development process followed the main stages of software engineering, data collection, and data validation was carried out with students from a high school. After analyzing the data, a positive result was obtained both in the use of the game and in the students' learning about the concept of minimum path and graphs.
Keywords:
Computer education, computational thinking, educational games, non-directed graphs
References
Almeida, Helber Rangel Formiga Leite de."O Uso das Tecnologias Digitais daInformação e Comunicação na Aula de Cálculo 1 a Distância". 2013. Disponívelem:http://www.rc.unesp.br/gpimem/downloads/artigos/autores/almeida_ebrapem2013.pdf. Acesso em: 25 de Out. 2019
Centro Regional de Estudos Para O Desenvolvimento da Sociedade da Informática. "Cetic.br pesquisa o uso de celular por alunos para a realização de atividadesescolares".2017. Disponível em:
CURRÍCULO DE REFERÊNCIA EM TECNOLOGIA E COMPUTAÇÃO (CRTC). Disponível em:
Dias, Felipe et al. "Uma Abordagem para a Transformação Automâtica do Modelo de Negócio em Modelo de Requisitos". Disponívelem:
Marques, Leonardo et al. "Conhecendo a Computação através de jogos". 2016. Disponível em: http://www.sbgames.org/sbgames2016/downloads/anais/157401.pdf. Acesso em 21 de Jul. 2019
Michel, Fabio et al. "WAlgor: um jogo detower defensepara o desenvolvimento do Pensamento Computacional e apresentação de algoritmos computacionais". 2019. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8993/6542. Acesso: 20 de Jul. 2019.
Nakagawa, E. Y. "Casos de Uso e Diagrama de Casos de Uso". 2015. 31 slides. Disponível:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3720765/course/section/857581/Aula02_CasosDeUso.pdf. Acesso em 08 de Jul.2020.
Pires, Fernanda et al. Desenvolvendo o Pensamento Computacional através da Máquina de Turing:o enigma do Curupira. 2019. Disponível em:
Rosemberg, C., Schilling, A., Bastos C. and Araripe, R. (2008) "Prototipação de Software e Design Participativo: uma Experiência do Atlântico", https://www.researchgate.net/profile/Carlos_Carvalho10/publication/220737394_Prototipacao_de_software_e_design_participativo_uma_experiencia_do_atlantico/links/5c984bc592851cf0ae95ecbc/Prototipacao-de-software-e-design-participativo-uma-experiencia-do-atlantico.pdf. Acesso em: 08 de Jul. de 2020.
Sierra. (2019). "Construct 2".Disponivel em: https://www.scirra.com/. Acesso em: 20 de Fev. 2019.
Teófilo, L. and Resende, B. A. (2009) "Introdução a rede de computadores". Disponível em: https://pt.scribd.com/document/54050346/Algoritmo-de-Dijkstra. Acesso em: 16 de Jul. 2020
Published
2020-11-24
How to Cite
SENA, Elias; DUARTE, Maria José Meninéa; ARAÚJO, Fabíola Pantoja Oliveira.
CaMínimo do Açaí: A game to help teach the minimum path in non-directed graphs. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 26. , 2020, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 131-140.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.131.
