The use of the padlet in English language learning: an experience report

  • Luzia Alves de Carvalho Centro Educacional Nossa Senhora Auxiliadora (CENSA)
  • Ana Paula de Castro Instituto Federal Fluminense / CENSA
  • Shayane Ferreira dos Santos UENF/ CENSA/ ISECENSA
  • Anna Luisa do Nascimento Ferreira ISECENSA
  • Jéssica Ribeiro IF Fluminense

Abstract


Digital Information and Communication Technologies (TDIC) have a fundamental role for the active teaching model, centered on the students protagonism. This article aimed to investigate how learning a written skill in English can be improved with collaboration among students and through an interactive online tool called Padlet. A qualitative approach was adopted and the data collection instruments were observation, questionnaires and responses to the proposed activities. The analysis of the data showed that the activities in English carried out on Padlet, with the support of TDIC, made the proposals more interesting and the students were able to learn by observing the contributions of their colleagues, in writing and learning new vocabulary.
Keywords: English language learning, Padlet, Experience report

References


BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. PortoAlegre: Penso Editora, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase.Acesso em: 17 jul. 2020.

CASTRO, A. P. Ensino Híbrido no Estudo de Inglês no Centro de Línguas:um Caminho em Construção na Educação Profissional e Tecnológica. Dissertação (Mestrado em Ensino Profissional e Tecnológico) –Instituto Federal Fluminense, IFF, Campos dos Goytacazes, RJ, 2019.

ERTMER, P. LEFTWICH, A. Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education v. 42, n. 3, p. 255–284. 2010. Disponível em https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15391523.2010.10782551. Acesso em: 20 jun. 2018.

GERHARDT, T. E.;SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa.Série Educação a Distância. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil –UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica –Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre. 2009.

GREENSTEIN, L. M. Assessing 21st Century Skills:A Guide to Evaluating Masteryand Authentic Learning . Ed. Sage Publications. Corwin Press. Califórnia. The USA. 2012.

GUARDA, G. F., CUNHA, L. R. R., GONÇALVES, C. S. Uso de Aplicativos Educacionais –Experiências com Aprendizagem Criativa na Educação Básica.In: VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). Anais [...].Brasília: 2019. p. 138-147. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/8500. Acesso em: 17 jul. 2020.

MENDES, L. F., AMORIM, N. O., Uso da plataforma web Google Classroom como ferramenta de apoio à metodologia Flipped Classroom: relato de aplicação no curso de Bacharelado em Sistemas de Informação. In: VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). Anais [...].Brasília: 2019. p. 138-147. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/8560. Acesso em: 17 jul. 2020.

MORAN, J. Novas tecnologias e mediação pedagógica.6ª ed. Campinas: Papirus, 2015.

OLIVEIRA, M. A. F. LIMA, J. V. PAIM, G. R. Avaliações formativas coordenadas por estratégias de participação inspiradas na abordagem de ensino híbrido. In: VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). Anais [...].Brasília: 2019. p. 138-147. Disponível em:https://br-ie.org/pub/index.php/wie/issue/view/186. Acesso em: 24 set. 2020.

RASHID, A. A., YUNUS, M. M., & WAHI, W. Using Padlet for Collaborative Writing among ESL Learners.Creative Education, v.10, p. 610-620. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.4236/ce.2019.103044. Acesso em: 17 jul. 2020.

SANTOS, S. F. Um Caminho Teórico Percorrido Ativamente:Ensino Híbrido na Disciplina Teorias de Aprendizagem –Uma Experiência Inovadora no Curso de Pedagogia. Dissertação (Mestrado em Ensino e sua Tecnologias) –Instituto Federal Fluminense, IFF, Campos dos Goytacazes, RJ, 2019.

SOUZA, M. V. et al. Mídias Sociais, AVAs e MOOCs:Reflexões Sobre Educação em Rede. In: International Conference On Interactive Computer Aided Blended Learning. Araranguá . Anais [...]Araranguá: UFSC. p. 1-8. Disponível em: http://www.labmidiaeconhecimento.ufsc.br/files/2014/11/Contribution62_a.pdf. Acesso em: 17 jul. 2020.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B.; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52. p. 455-478. São Paulo: 2017.

VYGOTSKY, L.S. Mind in Society:the development of higher mental processes. Cambridge, Harvard University Press. 1978.

WALESCO, A. Formação Inicial e o Mito do "Falante Nativo":Construções Identitárias de Professores de Inglês em uma Comunidade de Prática. Tese (Doutorado em Letras) -Universidade Federal do Paraná. Curitiba, Paraná. 2019.

Published
2020-11-24
CARVALHO, Luzia Alves de; CASTRO, Ana Paula de; SANTOS, Shayane Ferreira dos; FERREIRA, Anna Luisa do Nascimento; RIBEIRO, Jéssica. The use of the padlet in English language learning: an experience report. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 26. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 161-169. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.161.