Inclusive Robotics Laboratory: Educational Robotics and Computational Thinking in High School

  • Ana Carolina Sokolonski Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia

Abstract


Educational Robotics (ER) emerged from the theories of Constructivism and Constructionism, arguing that through the construction of robotic artifacts, students can develop essential skills, such as Computational Thinking (CT). Recently, the CT became part of one of the ten competencies of Basic Education in the National Common Curricular Base of Brazil (BNCC). In this article, we describe the project Inclusive Robotics Laboratory, aimed to teach ER to high school students and thus improving their CT. In the project, we developed tutorials in Robotics and Programming to help students build line follower robots, as well as enabling them to participate in robotics competitions. As a result, in addition to the personal development of the students involved, an online teaching platform was made available, with video lessons, scripts, and teaching materials.
Keywords: robótica educacional, raciocínio computacional, educação em computação

References


Cambruzzil, E. and Mendes de Souza, R. (2014). O uso da robótica educacional para oensino de algoritmos. Anais do EATI - Encontro Anual de Tecnologia da Informaçãoe Semana Acadêmica de Tecnologia da Informação, 1:40–47.

Dargains, A. and Sampaio, F. F. (2015). Estudo exploratório sobre o uso da robóticaeducacional no ensino de programação introdutória. Master's thesis, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ.

de Souza Pio, J. L., de Castro, T. H. C., and de Castro Júnior, A. N. (2006). A robótica móvel como instrumento de apoio à aprendizagem de computação. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE.

Díaz-Lauzurica, B. and Moreno-Salinas, D. (2019). Computational thinking and robotics: A teaching experience in compulsory secondary education with students with high degree of apathy and demotivation.Sustainability, 11(18):5109.

França, R. and Tedesco, P. (2015). Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no brasil. Workshop de Ensino em Pensamento Computacional, Algoritmos e Programação - CBIE.

Oliveira, E. and Araujo, A. L. (2016). Pensamento computacional e robótica: Um estudo sobre habilidades desenvolvidas em oficinas de robótica educacional.XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, page 530.

Oliveira, K. L., Oliveira, M., and Andrade, M. (2019). Pensamento computacional, robótica e educação: um relato de experiência e lições aprendidas no ensino fundamental I. In Anais do Workshop de Informática na Escola - WIE - CBIE, volume 25, page 1279.

Papert, S. (1980).Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books, Inc., USA.

Papert, S., Valente, J., and Bitelman, B. (1986).Logo: computadores e educação. Brasiliense.

Phadung, M., Namburi1, S., Dermrach, P., and Latekeh, I. (2018). Effects of enhancing computational thinking skills using educational robotics activities for secondary students. In5th ICRIEMS, pages 613–618. Yogyakarta State University.

Piaget, J. (1976).Piaget and His School: A Reader in Developmental Psychology. Sprin-ger Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg.

Santos, C. P., da Silva, D. ans Roque, A., de Lima, J. W., and Dal Ben, M. D. S. (2019).Tecendo espaços e experiências no campo da robótica educacional para fomentar o interesse de meninas pela área de computação. Anais do Workshop de Informática naEscola - WIE - CBIE, 25:9.

Schuhmacher, E. and Schuhmacher, V. R. N. (2017). Pensamento computacional, robótica educativa e aprendizagem significativa: a competência do sujeito invisível. IV World Congress on Systems Engineering and Information Technology.

Wing, J. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49:33–35.

Wing, J. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical transactions Series A: Mathematical, physical, and engineering sciences, 366:3717–3725

Published
2020-11-24
SOKOLONSKI, Ana Carolina. Inclusive Robotics Laboratory: Educational Robotics and Computational Thinking in High School. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 26. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 170-178. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.170.