Lessons Learned from the Use of Low Technology in a Software Engineering Discipline Applying Various Active Methodologies: An Experience Report
Abstract
Software Engineering (SE) is an area of computing, whose objective is to support IT professionals in the development of quality software in an economical way. Applying different teaching methodologies is essential to meet the expectations of different audiences during the process of learning SE content. This paper presents an experience report of the application of different low-tech learning objects and active methodologies during an SE teaching discipline in order to include practical activities in the teaching process. At the end of the course, students evaluated the methodologies and artifacts used, indicating positive and negative aspects of each one. The lessons learned and the attributes that impact the acceptance of the adopted teaching methodologies were identified, such as: interaction between students, engagement and relationship of the topics taught with the industry.
Keywords:
Software Engineering, Active Methodologies, Experience Report
References
ACM/IEEE-CS Joint Curriculum Task Force Report. Computing Curricula 2013. Disponível online em: http://www.acm.org/education/curricula-recommendations.
Andrade, R. M. C., Santos, I. S., and Linhares, I. Uma metodologia para o ensino teórico e prático da engenharia de software. FEES 2015, page 60.
Andrade, R. M.C., Santos, I.S., Araújo, I. L., Aragão, B. S., & Siewerdt, F. (2017, September). Retrospective for the Last 10 years of Teaching SoftwareEngineering in UFC's Computer Department.In Proceedings of the 31st Brazilian Symposium on Software Engineering (pp. 358-367).
Araujo, N., Machado, R., Viana, D., and Rivero, L. (2017). Avaliando a viabilidade do blackbox em sala de aula: Um jogo sério para ensino de teste funcional de software. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), volume 28, page 817.
Braga, J. C. (2015). Objetos de aprendizagem, volume 2: metodologia de desenvolvimento. Santo André: Editora da UFABC.
Cunha, J. A. O., Marques, G. A., Lemos, W. L., Câmara Jr, U. D., and Vasconcellos, F. J. (2018). Software engineering education in brazil: a mapping study. In Proceedings of the XXXII Brazilian Symposium on Software Engineering, pages 348–356.
Deboni, J. E. Z., & Gregolin, R. (2008). Inspeção de Qualidade em Descrições de Casos de Uso: Uma Proposta de Modelo e Artefatos. VII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE QUALIDADE DE SOFTWARE, 157
Duarte, L. (2018) "Como ensinar Scrum na prática #2 – LuizTools". https://www.luiztools.com.br/post/como-ensinar-scrum-na-pratica-2/. Dezembro.
Ferraz,A. P. D. C. M., & Belhot, R. V. (2010). Taxonomiade Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, 17(2), 421-431
França, B. B. N., Ribeiro, T. V., Santos, P. S. M., & Travassos, G. H. (2015). Using Focus Group in Software Engineering: lessons learned on characterizing software technologies in academia and industry. In CIbSE(p. 351).
Hoda, R., Salleh, N., & Grundy, J. (2018). The rise and evolution of agile software development. IEEE software, 35(5), 58-63
Humphrey, W. S. (1988, April). The software engineering process: definition and scope. In Proceedings of the 4th international software process workshop on Representing and enacting the software process (pp. 82-83).
Lemos, W., Cunha, J., & Saraiva, J. (2019, July). Ensino de Engenharia de Software em um Curso de Sistemasde Informação: Uma Análise dos Problemas e Soluções na Perspectiva de Professores e Alunos. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação (pp. 305-318). SBC.
Lima, J. V., Júnior, M. D. M. A., Moya, A., Almeida, R., Anjos, P., Lencastre, M., ... & Alencar, F. (2019, November). As Metodologias Ativas e o Ensino em Engenharia de Software: uma revisão sistemática da literatura. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, p. 1019)
Mendes, J., Costa, Y., Frazão, K., Santos, R., Santos, D., and Rivero, L. (2019). Identificação das expectativas e dificuldades de alunos de graduação no ensino de engenharia de software. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 334–347, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Santos, G., Rocha, A. R., Conte, T., Barcellos, M. P., & Prikladnicki, R. (2012, September). Strategic alignment between academy and Industry: a Virtuous Cycle to Promote Innovation in Technology. In 2012 26th Brazilian Symposium on Software Engineering (pp. 196-200). IEEE.
Santos, R. E., Magalhães, C. V., Correia-Neto, J. S., & Vilar, G. (2014). Ensino guiado por estudo dirigido: uma experiência no contexto da Engenharia de Software. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 20, No. 1, p. 170).
Santos, S., Carvalho, F., Costa, Y., Viana, D., & Rivero, L. (2019). Risking: A Game for Teaching Risk Management in SoftwareProjects. In Proceedings of the XVIII Brazilian Symposium on Software Quality (pp. 188-197).
Sauer, C., Jeffery, D. R., Land, L., & Yetton, P. (2000). The effectiveness of softwaredevelopment technical reviews: A behaviorally motivated program of research. IEEE Transactions on Software Engineering, 26(1), 1-14.
Wangenheim, C. G. and Silva, D. A. (2009). Qual conhecimento de engenharia de software é importante para um profissional de software? Proceedings of the Fórum de Educação em Engenharia de Software, 2:1–8.
Zorzo, A. F., Nunes, D. J., Matos, E. D. S., Steinmacher, I. F., Leite, J. C., De Araujo, R. M., Correia, R. C. M., and Martins, S. D. L. (2017). Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação.
Published
2020-11-24
How to Cite
COSTA, Yandson; SANTOS, Sebastião; PINTO, Nathasha; VIANA, Davi; RIVERO, Luis.
Lessons Learned from the Use of Low Technology in a Software Engineering Discipline Applying Various Active Methodologies: An Experience Report. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 26. , 2020, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 189-198.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.189.
