Assembly Line: interdisciplinary project relating robotics to the study of mathematical functions
Abstract
The article reports the experience of the students of the Licenciatura degree in Computing and Mathematics of the Federal Rural University of Pernambuco, who are scholarship holders of PIBID, referring to the interdisciplinary teaching of Computing and Mathematics, using robotics as an aid to study the functions mathematics. The project in question is being developed at the state school Ministro Jarbas Passarinho with some students of the 1st B class throughout the first semester of 2019 and will be applied in the second semester to the other students of the school.
Keywords:
Computing, Mathematics, PIBID, Robotics, functions, Interdisciplinary
References
BARBOSA, Fernando da Costa et al. Robótica Educacional em Prol do Ensino de Matemática. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 271, out. 2015. ISSN 2316-6541. Disponível em:
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: Da teoria à prática. 4 ed. Campinas, SP: Papirus, 1996.
LIRA, Christianne Torres et al. "Construindo gráficos de funções com a robótica educacional". Anais III CONAPESC... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em:
MORAES, Maritza Costa. Robótica educacional: socializando e produzindo conhecimentos matemáticos. 2010. 144f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2010. Disponível em:
MALIUK, K. D. (2009). Robótica Educacional Como Cenário Investigativo Nas Aulas De Matemática. 91 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
SBC, Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. 2019. Disponível em:
SILVA, Alan et al. Estimulando o pensamento computacional em alunos do ensino médio com o uso do Scratch for Arduino. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 783, nov. 2019. ISSN 2316-6541. Disponível em:
PAPERT, Seymour. A Família em Rede: Ultrapassando a barreira digital entre gerações. Tradução de Fernando José Silva Nunes e Fernando Augusto Bensabat Lacerda e Melo. Lisboa: Relógio D'Água Editores, 1996.
WOLFGANG, Meldon et al. "Gaining Robotics Advantage". BCG, 2017. Disponível em:
ZILLI, S. do R. (2004). A Robótica educacional no ensino fundamental: perspectivas e prática. 89 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Published
2020-11-24
How to Cite
AURELIANO, Paulo Vinícius Cabral; SILVA, Adiel Jamesson Santos da; SILVA, Ytalo Paulo Wilian da; RODRIGUES, Rodrigo Lins.
Assembly Line: interdisciplinary project relating robotics to the study of mathematical functions. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 26. , 2020, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 209-218.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.209.
