Estudo comparativo de ambientes gamificados no auxílio à aprendizagem

  • Isolda Bezerra Pereira Universidade Estadual da Paraíba
  • Jucelio Santos Universidade Federal de Campina Grande
  • Pablo Suárez Faculdades Integradas de Patos
  • Milena Nunes Alves de Sousa Faculdade Integrada de Patos

Abstract


The objective of this paper is to perform a survey and comparison of gamma environments based on leaderboards that could be used as a motivational practice capable of impacting the resolution of exercises and, therefore, the learning process of the students. The method adopted in this investigation is an exploratory Survey, in which a questionnaire was applied aiming at an analysis by the researcher of the following environments: Kahoot, GoConqr, Busuu and Duolingo. As results, it was possible to perceive that, although there are some gamificado platforms that allow a learning to develop activities of any discipline, currently there are no tools that respond to all the requirements raised in an ideal way.

References

Aires, S. and Leite, J. C. (2017). Técnicas de motivação para colaboração no moodle imd. In Anais do VII Workshop sobre Aspectos da Interação Humano-Computador para a Web Social, pages 43–52. SBC.

Camboim, S. P. (2017). Investigando o perfil de alunos evadidos em uma disciplina introdutória do curso de ciência da computação da uepb. trabalho de conclus˜ao de curso - universidade estadual da paraíba do curso de licenciatura em computação, patos – pb.

Castro, C. H. S. (2012). Aplicativos gratuitos de ensino de inglês para android: breve relato de testes. In Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, volume 1.

Costa, C. H. C., Dantas Filho, F. F., and Moita, F. (2017). Marvinsketch e kahoot como ferramentas no ensino de isomeria. Holos, 1:31–43.

Duolingo (2018 (Acesso Abril 8, 2018)). Ensino personalizado. http://www.duolingo.com/info.

Fregoneis, J. G. P. (2002). Estudo do desempenho acadêmico nos cursos de graduação dos Centros de Ciências Exatas e de Tecnologia da Universidade Estadual de Maringá: período 1995-2000. PhD thesis, Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção). Universidade Federal de Santa Catarina.

GoConqr (2018 (Acesso Abril 20, 2018)). Site do GoConqr. https://www.goconqr.com/pt-BR. Martins, R. A., Mello, J. B. P., and Turrioni, C. H. (2013). Guia para elaboração de monografia e TCC em engenharia de produção. Editora Atlas SA.

Oliveira, J. F., Libâneo, J. C., and Toschi, M. S. (2017). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. Cortez Editora.

Silva, J. S., Santana, J. S., and Alves, V. L. S. (2016). O uso do aplicativo duolingo: Uma forma inclusiva de ensinar e aprender línguas. In Anais do II Congresso Internacional de Educação Inclusiva. Editora Realize.
Published
2019-11-11
PEREIRA, Isolda Bezerra; SANTOS, Jucelio; SUÁREZ, Pablo; SOUSA, Milena Nunes Alves de. Estudo comparativo de ambientes gamificados no auxílio à aprendizagem. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 01-08. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1.