Estudo comparativo de ambientes gamificados no auxílio à aprendizagem
Abstract
The objective of this paper is to perform a survey and comparison of gamma environments based on leaderboards that could be used as a motivational practice capable of impacting the resolution of exercises and, therefore, the learning process of the students. The method adopted in this investigation is an exploratory Survey, in which a questionnaire was applied aiming at an analysis by the researcher of the following environments: Kahoot, GoConqr, Busuu and Duolingo. As results, it was possible to perceive that, although there are some gamificado platforms that allow a learning to develop activities of any discipline, currently there are no tools that respond to all the requirements raised in an ideal way.
References
Camboim, S. P. (2017). Investigando o perfil de alunos evadidos em uma disciplina introdutória do curso de ciência da computação da uepb. trabalho de conclus˜ao de curso - universidade estadual da paraíba do curso de licenciatura em computação, patos – pb.
Castro, C. H. S. (2012). Aplicativos gratuitos de ensino de inglês para android: breve relato de testes. In Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, volume 1.
Costa, C. H. C., Dantas Filho, F. F., and Moita, F. (2017). Marvinsketch e kahoot como ferramentas no ensino de isomeria. Holos, 1:31–43.
Duolingo (2018 (Acesso Abril 8, 2018)). Ensino personalizado. http://www.duolingo.com/info.
Fregoneis, J. G. P. (2002). Estudo do desempenho acadêmico nos cursos de graduação dos Centros de Ciências Exatas e de Tecnologia da Universidade Estadual de Maringá: período 1995-2000. PhD thesis, Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção). Universidade Federal de Santa Catarina.
GoConqr (2018 (Acesso Abril 20, 2018)). Site do GoConqr. https://www.goconqr.com/pt-BR. Martins, R. A., Mello, J. B. P., and Turrioni, C. H. (2013). Guia para elaboração de monografia e TCC em engenharia de produção. Editora Atlas SA.
Oliveira, J. F., Libâneo, J. C., and Toschi, M. S. (2017). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. Cortez Editora.
Silva, J. S., Santana, J. S., and Alves, V. L. S. (2016). O uso do aplicativo duolingo: Uma forma inclusiva de ensinar e aprender línguas. In Anais do II Congresso Internacional de Educação Inclusiva. Editora Realize.
