Formação de professores da EJA para uso de TDIC no ensino e gestão: uma experiência da extensão universitária

  • Tenilson de Assis Universidade Federal de Alagoas
  • Jayanne Vieira Universidade Federal de Alagoas
  • Jéssica Fernanda Silva Barbosa Universidade Fedreal de Alagoas
  • Francys Rafael Universidade Federal de Alagoas
  • André Almeida Silva Universidade Federal de Alagoas

Abstract


The use of Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) has been growing and arousing interest, especially in the education context. However, many educators still do not use them, leaving aside their benefits. This article presents experience reports related to the extension action "Possibilities of the use of Basic Informatics as a Teaching Tool for EJA teachers", which aimed to train teachers of the Youth and Adult Education program for the use of basic TDIC for teaching and management, increasing the possibilities of using the technologies already present in schools. The results show the importance of training and the fundamental role that the University has to contribute to society.

References

Boulic, R. and Renault, O. (1991) “3D Hierarchies for Animation”, In: New Trends in Animation and Visualization, Edited by Nadia Magnenat-Thalmann and Daniel Thalmann, John Wiley & Sons ltd., England.

Costa, A. L. M., Almeida, F. J. (2012) Condições materiais e a eficácia da informática aplicada à educação: a culpa é do professor?, I Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2012). Anais do XVIII Workshop de Informática na Escola. Rio de Janeiro, RJ. 2012.

Mamede-Neves, M. A. C., Duarte, R. (2008) “O contexto dos novos recursos tecnológicos de informação e comunicação e a escola”, In: Educação e Sociedade, vol. 29, n. 104 - Especial, p. 769-789, out. 2008, Campinas. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v29n104/a0729104. Acesso: maio 2019.

Muller, E. E. R. et al. (2016) A importância dos recursos digitais no ambiente escolar. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/167480/TCC%20Muller.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso: maio. 2019.

Odorico, K. E., Nunes D. M., Moreira A., de Oliveira H. M. P., Cardoso A. (2012) Análise do Não Uso do Laboratório de Informática nas Escolas Públicas e Estudo de Caso. I Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2012). Anais do XVIII Workshop de Informática na Escola. Rio de Janeiro, RJ. 2012.

Rodrigues, A. L. L., Do Amaral Costa, C. L. N., Prata, M. S, Batalha, T. B. S., Neto, I. D. F. P. (2013) Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cadernos de Graduação – Ciências Humanas e Sociais - UNIT, v.1, n.16, p.141-148, 2013.

Silva, A. A., Nunes, A. C., Barbosa, J. F. S., Garcia, L. L. O., Santos, L. S., Albuquerque, N. L. B., De Assis, T. (2018) Informática Aplicada à Educação Básica nas Escolas Públicas: Formação de Educadores de Penedo/AL para o Uso das TDIC. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2018). Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola (WIE 2018).

Tajra, S. (2000) “Informática na educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor da atualidade”, 2. ed. São Paulo: Érica.
Published
2019-11-11
ASSIS, Tenilson de; VIEIRA, Jayanne; BARBOSA, Jéssica Fernanda Silva; RAFAEL, Francys; SILVA, André Almeida. Formação de professores da EJA para uso de TDIC no ensino e gestão: uma experiência da extensão universitária. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 178-186. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.178.