Estimulando o Pensamento Computacional: uma experiência com ScratchJr

  • Carina Farias Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia
  • Valéria Gabriel da Cruz Instituto Federal da Bahia
  • Jucimária Santos Farias Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia
  • Daniel Costa Braz Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia
  • Bárbara Maia Brito Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia
  • Angela de Souza Carvalho Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Bahia

Abstract


Computational Thinking has been considered one of the pillars of human intellect, compared to reading, writing and arithmetic, since it can be used to understand, describe, explain and model problems. This paper describes the extension project "Scratch Day - a day to learn joking", carried out with eight to eleven year old students from two municipal public schools in Jacobina, Bahia. The objective of the project was to stimulate logical reasoning and computational thinking by introducing early programming concepts, making use of the ScratchJr tool and the concepts of Computer Science Unplugged and Storytelling.

References

Andrade, D.; Carvalho, T.; Silveira, J.; Cavalheiro, S.; Foss, L.; Fleischmann, A.M.; Aguiar, M.; Reiser, R. (2013). Proposta de Atividades para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional no Ensino Fundamental. In Anais do Workshop de Informática na Escola (CBIE/WIE 2013) (p. 169). doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.169.

Bell, T.; Witten, I. H.; Fellows, M. Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação, 2011. Disponível em <http://csunplugged.org/sites/default/files/books/CSUnpluggedTeachers-portuguesebrazil-feb-2011.pdf> Acesso em 16 nov. de 2018.

Blikstein, P. (2008). O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação. Disponível em <http://www.blikstein.com/paulo/documents/online/ol_pensamento_computacional.html> Acesso em: 20 de nov. de 2018.

Bocconi, S.; Chioccariello, A.; Dettori, J.; Ferrari, A.; Engelhardt, K. (2016). Developing Computational Thinking in Compulsory Education. Disponível em <http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC104188/jrc104188_co mputhinkreport.pdf> Acesso em: 19 de nov. de 2018.

Brackmann, C. P. (2017) Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de Atividades Desplugadas na Educação Básica. 226 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Informática na Educação, Centro de Estudos Interdisciplinares em Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

França, R. D.; Tedesco, P. (2015). Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no Brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE/WCBIE 2015) (Vol. 4, p. 1464). doi:10.5753/cbie.wcbie.2015.1464.

Palacios, F; Terenzzo, M. (2018) O guia completo do Storytelling. Alta Books Editora.

Santana, A.L.M.; Raabe, A.L.A.; Metzger, J.P.; Henrique, A.S.; Santana, L.F.M.; Maciel, A. da C.P.; Maciel, C. (2017). Scratch Jr - Brincando em Família: um relato de experiências sobre introdução a programação no ambiente escolar. In Anais do Workshop de Informática na Escola (CBIE/WIE 2017) (p. 432). doi:10.5753/cbie.wie.2017.432.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM, v.49, n.3, p.33-35.
Published
2019-11-11
FARIAS, Carina; CRUZ, Valéria Gabriel da; FARIAS, Jucimária Santos; BRAZ, Daniel Costa; BRITO, Bárbara Maia; CARVALHO, Angela de Souza. Estimulando o Pensamento Computacional: uma experiência com ScratchJr. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 197-206. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.197.