Experiência com gamificação: Uma abordagem aplicada no ambiente virtual de aprendizagem Moodle
Abstract
This article resumes research on gamification at some educational time, analyzing the impact of gamification in a Virtual Learning Environment (VLE). The main goal was to investigate the benefits and challenges of gamification strategies in order to measure students engagement in learning. In the research was developed a workshop that has 5 phases of exercises that approach the gamification itself as object of study, using its own methods, causing a metalinguistic function that is self-explanatory. In the results of the research were presented some relevant data on the behaviors that the gamification caused in the individuals who participated in the workshop.
References
FOGG, B.J.A (2009). “Behavior model for persuasive design.” Proceedings of the 4th International Conference on Persuasive Technology. Claremont, California, p.26-29,.
GNOMIO. (2019) Disponível em: https://www.gnomio.com/, Julho.
LIAW, S. (2008) “Investigating students perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: a case study of the Blackboard system.” Computers & Education, v.51, n. 2, p.864–873.
MARTINS, Cristina; GIRAFFA, Lucia Maria M. (2015) “Gamificação nas práticas pedagógicas em tempos de cibercultura: proposta de elementos de jogos digitais em atividades gamificadas.” XI Seminário SJEEC.
MOODLE. (2019) https://moodle.org, Julho.
MORAN, J.M. (2000) “Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas.” In: MORAN, J. M.; MASETTO, M.T.; BEHRENS, M.A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus.p.11-65.
NETTO, M. C. Gamificação com Moodle. 2015. (6m56s). https://www.youtube.com/watch?v=jwacPRZt4uI&t=, Julho.
NETTO, Marinilse. (2014) “Aprendizagem na EAD, Mundo Digital e ‘Gamification’.” São Paulo: Pimenta Cultural. 300p.
PEREIRA, Alice Cybis; SCHMITT, Valdenise; DIAS, Maria Regina Alvares. (2007) “Ambientes Virtuais de Aprendizagem.” In: PEREIRA, Alice T. Cybis. (orgs). AVA – Ambientes Virtuais de Aprendizagem em Diferentes Contextos. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda.
ROQUE, A. S., GEISS, E. R., SANTOS, C. P., and SILVA, D. R. (2013). “Técnicas de gameficaçao em AVAs: um estudo de caso no ambiente virtual de aprendizagem Moodle”. Encontro Anual de Tecnologia da Informação (EATI) e Semana Acadêmica de Tecnologia da Informação, 53-60.
SALAOFICIAL. “Gamificação na Educação.” (2013) (4m42s). https://www.youtube.com/watch?v=-FoYdhcSZ6w&t=, Julho.
SEIXAS, L. R., GOMES, A. S., MELO FILHO, I. J., and RODRIGUES, R. L. (2014). “Gamificaçao como estratégia no engajamento de estudantes do ensino fundamental”. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 25, No. 1, p. 559).
SHELDON, Lee. (2012) “The Multiplayer Classroom: Designing Coursework as a Game.” Boston, MA: Cengage Learning.
VIANNA, Ysmar; MEDINA, Bruno; TANAKA, Samara; VIANNA, Maurício. (2013) “Gamification, Inc. – Como reinventar empresas a partir de jogos.” MJV Press.
