Google Sala de Aula como interface de Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) no Ensino Superior

  • Ivana M. Costa Universidade Federal do Pará
  • Francisco N. G. Mandú Universidade Federal do Pará
  • Clalber C. da Costa Universidade Federal do Pará
  • Alcy F. Ribeiro Universidade Federal do Pará
  • Danielle Couto Universidade Federal do Pará

Abstract


In the search for methodologies to better serve the education of students of Chemistry Higher Education, one of the most promising pedagogical approaches today is Problem Based Learning (PBL). The overall objective of this paper was to plan, implement and evaluate the PBL Blended Learning approach using Google Classroom in a Higher Education class. Most participants reported that they felt more motivated and that the rotation between profiles in the BPA produced more collaborative teamwork. We conclude that a different approach to higher education and a better use of educational technologies can help teachers increase their effectiveness with a diverse student body.

References

Almeida, M.E.B; Valente, J.A. (2012). Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo Sem Fronteiras, 12(3), 57-82. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acessado em agosto de 2018. 800

Bates, T. (2016). Educar na Era Digital: design, ensino e aprendizagem / A. W. (Tony) Bates. São Paulo: Artesanato Educacional, SP, 2016.

Cruz, M.E.B.; Batinga, V. T. S. (2017) In: Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

Finco-Maidame, G. e Mesquita, M. J. M. (2017) In: Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

Freitas, A. P.; Campos, A. F. (2017). In: Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

Mateus, A.J.F.; Orvalho, J.G. (2004). Blended-learning e aprendizagem colaborativa no ensino superior. In: VII Congresso Iberoamericano de Informática Educativa, 2004.

Ribeiro, L. R. C. (2010) Aprendizagem Baseada em Problemas PBL uma experiência no Ensino Superior. Ed. UFSCar, São Carlos, 2010.

Rikers, R. M. L. P.; Bruim, A. B. H. (2006). Adv. Health Sci. Educ. 2006, 11, 315.

Rojas, A. e Joglar, C. (2017) In: Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

Santos, M.L.C.; Bottechia, J.A.A. (2017). In: Atas do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

Schihel, E.P.; Gasparini, I. (2017). Modelos de ensino híbrido: um mapeamento sistemático da literatura. Simpósio brasileiro de informática na educação (SBIE), Joinville, SC, v. 1, p. 1-10, 2017.

Schihel, E.P.; Gasparini, I. (2016). Contribuições do Google Sala de Aula para o Ensino Híbrido. CINTED-UFRGS, Joinville, SC, v. 14, n. 2, 2016.

Souza, C.A.; Morales, O.E.T. (2013). Mudando a Educação com Metodologias Ativas. Coleção Mídias Contemporâneas: Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p.15-33. Disponível http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acessado em agosto de 2018.

Thiollent, M.; Araujo F.T.; Soares, R.L.S. (2000) (coord.). Metodologia e experiências em projetos de extensão. Niterói-RJ: Eduff, 2000, 340 p.

Zanotto, M.A.C; Bianchi, P.C.F.; Silva, A.P.R.; Reali, A.M.M.R. (2014). Hibridização do ensino em uma IES: delineamento de ações pedagógicas para adoção de 20% a distância em cursos de graduação presenciais. In: II Simpósio Internacional de Educação a Distância e o II Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 2014, São Carlos – SP. Anais do II SIED:EnPEd 2014. 801
Published
2019-11-11
COSTA, Ivana M.; MANDÚ, Francisco N. G.; COSTA, Clalber C. da; RIBEIRO, Alcy F.; COUTO, Danielle. Google Sala de Aula como interface de Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) no Ensino Superior. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 792-801. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.792.