Inclusão Digital na Terceira Idade: Considerações sobre a Experiência com a Informática
Abstract
Technology, as it grows and expands, transforms culture, and so does society and the way people live, for they are the results of one’s own social relations. At the same time that these changes impact society, there are social groups that are excluded digitally, as is the reality of some elderly people. This article presents the Digital Inclusion of a group of elderly people, taught by the author and promoted by the Open University to the Third Age, in partnership with the Federal Technological University of Paraná. From this, the objective of this article is to analyze and discuss the impact of Digital Inclusion on the life of the elderly person. The results indicated that Digital Inclusion can positively impact the elderly, both at educational and health levels.
References
Dantas, M. R. N. et al. (2014). Os benefÍcios da inclusÃo digital na terceira idade: Relato de experiÊncia.
Furtado, S. R. S. and da Silva, N. C. (2008). Caminhos da história e da memória: a universidade aberta da terceira idade da uerj. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, 11(2):275–287.
Google (2019). Formulários google. Disponível em: https://www.google.com/intl/pt-BR/forms/about/. Acesso em: 08 mar 2019.
Guimarães, F., Leite, M., Reinaldo, F., and Ito, G. (2018). Métodos ativos de ensino aliados com tecnologia para a prática de ensino: um relato de experiência. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 24, page 333.
IBGE (2018). Projeção da população por sexo e idades simples. Technical report, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística.
Kreis, R. A., Alves, V. P., Cárdenas, C. J., and de Oliveira Karnikowski, M. G. (2007). O impacto da informática na vida do idoso. Revista Kairós: Gerontologia, 10(2).
Marcon, K. and Carvalho, M. J. S. (2015). Concepções de inclusão digital na formação inicial de educadores. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 21, page 471.
Nunes, R. C. et al. (1999). Metodologia para o ensino de informática para a terceira idade:: aplicação no cefet/sc.
Organization, W. H., of Nutrition Science, T. U. S., Policy, et al. (2002). Keep fit for life: meeting the nutritional needs of older persons. World Health Organization.
Pereira, M., Cardoso, P. F., and Reis, M. V. S. (2018). Uso de tecnologias educacionais por professores do ensino médio: Um estudo de caso. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 7, page 105.
Reis, R. L. R. (2018). Benefícios da inclusão digital na vida da pessoa idosa: revisão de literatura.
UERJ (2019). Conhecendo a unati/uerj. Disponível em: http://www.unatiuerj.com.br/Conhecendo\%20a\%20UnATI_completo.pdf. Acesso em: 13 jun2019.
