Introdução a ciência da computação com computação desplugada no Ensino Fundamental II
Abstract
This paper focused on the development of a methodological proposal based on the principles and fundamentals of Unplugged Computing (UC), through the methodologies of the book Computer Science Unplugged, to develop playful activities related to computer science, demonstrating that such actions can be executed without the computer use and outdoors.
References
Bell, T., Witten, I. e Fellows, M. (2011) "Computer Science Unplugged. Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador", Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto.
Cunha, F. e Nascimento, C. (2018) "Uma Abordagem Baseada em Robótica e Computação Desplugada para Desenvolver o Pensamento Computacional na Educação Básica". In: Brazilian Symposium on Computers in Education (SBIE). p. 1845.
De Souza, I. e De Souza, L. (2013) "O uso da tecnologia como facilitadora da aprendizagem do aluno na escola". Revista Fórum Identidades.
De Souza, J. e Lopes, A. (2018) "Estimulando o pensamento computacional e o raciocínio lógico no ensino fundamental por meio da OBI e computação desplugada". In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 1893.
Rodrigues, S., Aranha, E. e Silva, T. (2018) "Computação Desplugada no Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura". In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 417.
Rego, T. (2013) "Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação", Editora Vozes Limitada.
Wing, J. (2006) "Computational thinking. Communications of the ACM", v. 49, n. 3, p. 33-35.
Cunha, F. e Nascimento, C. (2018) "Uma Abordagem Baseada em Robótica e Computação Desplugada para Desenvolver o Pensamento Computacional na Educação Básica". In: Brazilian Symposium on Computers in Education (SBIE). p. 1845.
De Souza, I. e De Souza, L. (2013) "O uso da tecnologia como facilitadora da aprendizagem do aluno na escola". Revista Fórum Identidades.
De Souza, J. e Lopes, A. (2018) "Estimulando o pensamento computacional e o raciocínio lógico no ensino fundamental por meio da OBI e computação desplugada". In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 1893.
Rodrigues, S., Aranha, E. e Silva, T. (2018) "Computação Desplugada no Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura". In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 417.
Rego, T. (2013) "Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação", Editora Vozes Limitada.
Wing, J. (2006) "Computational thinking. Communications of the ACM", v. 49, n. 3, p. 33-35.
Published
2019-11-11
How to Cite
SILVA, Francisco; GUIMARÃES, Kelinne; LAURENCE, Moisés.
Introdução a ciência da computação com computação desplugada no Ensino Fundamental II. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2019
.
p. 1059-1063.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1059.
