Robótica Sustentável: Explorando a criatividade e a conscientização ambiental no Ensino Fundamental
Abstract
Sustainable Robotics allows students to develop hypotheses, investigate solutions, build relationships and draw conclusions. The use of electronic waste and recycled materials in the construction of robot prototypes not only aims to reduce costs, but is also an alternative to recycle these wastes that would often be discarded incorrectly in the environment. Thus, this research presents the proposal for the implementation of Sustainable Robotics activities in a public elementary school in the municipality of Itacoatiara/AM. It is hoped to explore the students' creativity, cooperative work and the importance of environmental awareness.
References
Almeida, T.; Netto, J. F.; Custódio, T. (2017). Desenvolvimento e Configuração de Cenários de Robótica para Fomentar a Aprendizagem de Programação aos Alunos do Ensino Fundamental. In: Anais do Workshop de Informática na Escola.
Avila, C. et al. (2017). Programação e robótica na escola: aplicação de roteiros e instrumentos avaliativos em um projeto piloto. In: Anais do Workshop de Informática na Escola.
Bogarim, C. A. C. et al. (2015). Laboratório de Robótica Sustentável (LarPP Sustentável). VI Escola Regional de Informática, Coxim-MT.
Bogarim, C. A. C.; Larrea, A. A.; Ghinozzi, G. G. (2015). Larpp Sustentável e seu Auxílio na Educação Ambiental nas Escolas e Comunidade de Ponta Porã. In: II Congresso Nacional de Educação, Campina Grande-PB.
Costa, T. et al. (2017). O Ensino de Linguagem de Programação na Educação Básica Através da Robótica Educacional: Práticas e a Interdisciplinaridade. In: Anais do Workshop de Informática na Escola.
Dias, J.; Abdalla, D.; Saba, H. (2017). Clube de Robótica: autonomia e protagonismo juvenil por meio de atividade complementar na escola. In: Anais do Workshop de Informática na Escola.
Santos, I.; Medeiros, L. F. (2017). Robótica com Materiais Recicláveis e a Aprendizagem Significativa no Ensino da Matemática: Estudo Experimental no Ensino Fundamental. In: Anais do Workshop de Informática na Escola.
Silva, J. et al. (2018). Storytelling e Robótica Educacional: a construção de carros robôs com Arduino e materiais recicláveis. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE).
Vieira, V.; Costa, A.; Gadelha, B. (2018). Comparando as opiniões do professor e seus alunos sobre o uso de um laboratório virtual de robótica: um relato de experiência. In: Anais do Workshop de Informática na Escola.
