Desenvolvimento de Objetos de Aprendizagem para Matemática: uma Revisão Sistemática de Literatura
Abstract
The teaching and learning of Mathematics still is a great challenge for Brazilian education. Learning Objects (LO) have become an alternative to helping teachers in this task. This article consists of a Systematic Review of Literature (SRL) on published articles on the use experience and development of LOs for Mathematics. 46 articles were selected, which they were cataloged by thematic unit and stages of brazilian Basic Education. Resulting in a shortage of articles with subject of Probability and Statistics, as well the LOswith defined target audience for Kindergarten.
References
Brasil. (2018) Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. "Base nacional comum curricular." Brasília, DF. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: jun. 2019.
Kitchenham, B. Brereton O. P., Budgen, D. Turner, M. Bailey, J. Linkman, S. (2009) "Systematic literature review in software engineering - A systematic literature review". Durham, UK, Information and Software Tecnology.
Muller, M. K.; Gonçalves, N. S.; Moraes, M. (2015). "Números fracionários - algumas ideias". In: Anais do CBIE 2015. Maceió, SBC. p.163-168.
Oliveira, A.; Silva, A.; Costa, C.; Maia, D. (2017). "Levantamento e Catalogação de Objetos de Aprendizagem para Matemática para Atualização de um Repositório". In: Anais do Ctrl+E 2017. Mamanguape, PB: CEUR-WS. v. 1877. p. 47-58.
Oliveira, A.; Batista, S.; Oliveira, N.; Maia, D. "XYZ: Uma Plataforma para Inovação e Colaboração na Prática Docente". In: Anais do WCBIE 2018. Fortaleza: SBC. p.156-163.
Rolkouski, E. e Vianna, C. R. (2015) "Educação Matemática: pesquisas e possibilidades" , Curitiba, Editora UTFPR.
Wiley, D. A. "Learning Object Design and Sequencing Theory", Ph. D dissertation, Provo, Utah, Brigham Young University.
