Análise Sistemática de Utilização de Softwares Educacionais em Biologia no Ensino Médio

  • Tatiane Barbosa Universidade do Estado do Amazonas
  • Almir Costa Junior Universidade do Estado do Amazonas

Abstract


Educational software’s are used in many contexts nowadays, even more so in schools and universities. In this context, this article presents a systematic review of the literature on the use of Educational Software in the discipline of Biology, identifying articles in Portuguese from 2014 to 2018. With a focus on the target audience of secondary education, it was possible to identify the contexts, involved in teaching-learning and reasons for attractiveness. As for the types of assessments was also observed, as well as the points indicate their use for the work associated with the traditional and more involved in relation to the discipline.

References

Adolfo, M. D. S., Machado, D. and Warpechowski, M. (2017). "Ensino e Aprendizagem de Biologia no Ensino Médio através da Informática Educativa". In Anais do Workshop de Informática na Escola. http://www.brie.org/pub/index.php/wie/article/view/7279, Maio.

Albuquerque, I. C. S. D, Coelho, J. F. R. and Antunes, J. P. L., et al. (2015). "Construção de um dicionário virtual para incremento do aprendizado de Biologia no ensino propedêutico". Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 23, n. 03, p. 131.

Alcântara, N. R. D and Filho, A. V. D. M. (2015). "Elaboração e utilização de um aplicativo como ferramenta no ensino de bioquímica: carboidratos, lipídios, proteínas e ácidos nucleicos". Revista de Ensino de Bioquímica, v. 13, n. 3, p. 54–72.

Borges, G. de A. (2017). "Evolução De Um Videogame Educacional Na Área De Fisiologia Humana". Anais Seminário de Iniciação Científica, v. 0, n. 21.

Filho, C. B. L. and Filho, J. A. de C. (2016). "Análise de uma Proposta Metodológica para Uso das Tecnologias Digitais no Ambiente Escolar". In Anais do Workshop de Informática na Escola. http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/6849, Maio.

Kitchenham, B. and Charters, S. (2007). Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. 2.3 ed. Durham.

Lassen, R. S. (2014). "Uso de softwares no processo de ensino e aprendizagem de biologia no ensino médio da Escola Estadual Padre Gonzales". UFSM.

Machado, E. F., Miquelin, A. F. and Gonçalves, M. B. (2018). "A modelagem molecular como mediadora da aprendizagem da estrutura e da função da molécula de DNA". Renote, v. 15, n. 2.

Nascimento, L. M. C. T. and Garcia, L. A.M. (2014). "Promovendo o protagonismo juvenil por meio de blogs e outras redes sociais no Ensino de Biologia". Renote, v. 12, n. 1.

Rocha, J. C. T., Demuner, L., Nobre, A. M. and Nunes, V. B. (2018). "Tic No EnsinoAprendizagem Do Ciclo Da Água: Uma Proposta Transversal No Ensino Médio". Renote, v. 16, n. 1.

Santos, A. C. dos, Nicolete, P. C., Mattiola, N. and Silva, J. B Da. (2018). "Ensino Híbrido: Relato de Experiência sobre o uso de AVEA em uma proposta de Sala de Aula Invertida para o Ensino Médio". Renote, v. 15, n. 2.
Published
2019-11-11
BARBOSA, Tatiane; COSTA JUNIOR, Almir. Análise Sistemática de Utilização de Softwares Educacionais em Biologia no Ensino Médio. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1144-1148. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1144.