Análise do Projeto de Extensão de Inclusão Digital e Informática Educativa no Ensino Fundamental da Rede Pública

  • Maria Rafaelly Ferreira Alves Universidade Estadual da Paraíba
  • Ricardo de Sousa Farias Universidade Estadual da Paraíba
  • Kaique Rijkaard de Sousa Oliveira Universidade Estadual da Paraíba
  • Valter Medeiros Junior Universidade Estadual da Paraíba
  • Wanderley Pereira de Sousa Universidade Estadual da Paraíba
  • Jannayna Domingues Barros Filgueira Universidade Estadual da Paraíba

Abstract


This article deals with the experience of the students of a higher education institution in the project of Digital Inclusion and Educational Informatics in the Public Primary School. With the objective of exposing and problematizing the use of computers by students of the public network, exposing questions of digital inclusion, informatics in education and the use of educational software. The extension project was carried out in the municipalities of Paulista, Pombal, São Mamede, and Teixeira in the state of Paraíba, aiming at Digital Inclusion of students from public schools.

References

Brezolin, F., et al. (2018) "Dispositivo IoT lúdico para monitoramento de variáveis ambientais: Uma experiência de aplicação no ensino fundamental", In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 91.

Castilho, L. B. (2018) "O uso da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) no processo de ensino e aprendizagem em cursos superiores", Projetos e Dissertações em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento, v. 4, n. 2.

Cavalcante, R. B., et al. (2017) "Inclusão digital e uso de tecnologias da informação: a saúde do adolescente em foco", Perspectivas em Ciência da Informação, 22(4), 3-21.

Filgueira, A. W. N., et al. (2016) "Linux Educacional–uma ferramenta a ser descoberta na rede pública", In: Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online.

Geraldi, L. M. A. e Bizelli, J. L. (2015) "Tecnologias da informação e comunicação na educação: conceitos e definições", Revista online de Política e Gestão Educacional, n. 18.

Gil, A. C. (1999) "Métodos e técnicas de pesquisa social", São Paulo: Atlas. Teixeira. É. A. (2017) "Os Impactos da Informática na Educação Infantil e na Sociedade".

Vizentin, C. et al. (2016) "A importância do letramento digital na escola e na sociedade e os seus diferentes conceitos".
Published
2019-11-11
ALVES, Maria Rafaelly Ferreira; FARIAS, Ricardo de Sousa; OLIVEIRA, Kaique Rijkaard de Sousa; MEDEIROS JUNIOR, Valter; SOUSA, Wanderley Pereira de; FILGUEIRA, Jannayna Domingues Barros. Análise do Projeto de Extensão de Inclusão Digital e Informática Educativa no Ensino Fundamental da Rede Pública. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1214-1218. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1214.