Simulador para prevenção e mitigação aos riscos de desastres utilizando realidade virtual
Abstract
Climate changes are seen as triggering natural disasters and has generated economic, social and environmental problems. Thus, this article aims to present an application for disaster risks prevention and mitigation, named Pluvia, which allows to relate soil permeability and rainfall intensity. The simulator was tested with 49 students from a basic education municipal public school of SC. The results were promising once the students mostly succeeded in understanding the simulated phenomena. It is concluded that educational products for the prevention and mitigation of disaster risks have the potential to raise the interest of younger generation about this problem.
References
MEDEIROS, A. B.; MENDONÇA, M. J. S. L.; SOUSA, G. L.; OLIVEIRA, I. P. Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2011.
TORI, Romero; KIRNER, Claudio; SISCOUTO, Robson. Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Porto Alegre: SBC, 2006.
TOZONI-REIS, M. F. DE C.; CAMPOS, L. M. L. Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias. Educar em Revista, Curitiba, n. 3, p. 145-162, 2014.
UNISDR. Como construir cidades mais resilientes -um guia para gestores públicos locais: Uma contribuição à Campanha Global 2010-2015 - Construindo Cidades Resilientes - Minha Cidade está se preparando! Genebra, Novembro de 2012.
