A utilização de Repositórios de Objetos de Aprendizagem na Educação Infantil

  • Barbara Souza Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Apuena Gomes Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Abstract


This article is a cut of an ongoing Master's dissertation and brings a survey of the existing Learning Object Repositories and analysis of those who have Digital Learning Objects geared towards Early Childhood Education. It is based on qualitative and quantitative approaches and uses as a methodology the bibliographic research, based on an exploratory analysis. Their considerations point to Learning Object Repositories as an auxiliary tool that can aid in the planning, inclusion and execution of activities involving information and communication technologies as well as in their continuing education.

References

Bonetti, Thiago M.; Wangenheim, Christiane G. V. (2013).Desenvolvimento de um

Repositório de Jogos Educacionais para o Ensino de Gerenciamento de Projetos. In: 2º Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE) 24º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE).

Brasil. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação, 1996.

Brasil. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Ministério da Educação. (2017). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 26 de jun. 2019.

Ieiri, A. e Braga, J. Problemas de Usabilidade em Repositórios de Objetos de Aprendizagem a partir de Estudos Primários (2015). In: Anais do 26º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/5350/3713. Acesso em 16 de jul de 2019

Indalécio, Anderson B.; Ribeiro, Maria da Graça M. (2017). Gerações Ze Alfa: os novos desafios para a educação contemporânea. Revista UNIFEV: Ciência & Tecnologia 2. Disponivel em: http://periodicos.unifev.edu.br/index.php/RevistaUnifev/article/view/234 Acesso em 25 de maio de 2019.

Machado, Lisandro L.; Silva, Juliano T. (2005). Objeto de aprendizagem digital para auxiliar o processo de ensino-aprendizagem no Ensino Técnico em Informática. Novas Tecnologias na Educação, CINTED-UFRGS v 3 nº 2, Novembro. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/13953/78 52. Acesso em 08 de jul de 2019.

Sá Filho, Clovis S.; Machado, Elian de Castro. (2003) O computador como agente transformador da educação e o papel do objeto de aprendizagem. Disponível em: http://www.abed.org.br/seminario2003/texto11.htm Acesso em 08 de jul de 2019.

Severiano, Antônio J. (2007). Metodologia do trabalho científico. 23º ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez.
Published
2019-11-11
SOUZA, Barbara; GOMES, Apuena. A utilização de Repositórios de Objetos de Aprendizagem na Educação Infantil. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1254-1258. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1254.