Gamificação da Matemática no Instituto Federal do Amazonas

  • Gabriel Compto IFAM
  • Francisco Sena IFAM

Abstract


This article aims to highlight the importance of the development of digital games for the teaching and learning process of Mathematics. Digital games were developed using gamification concepts and the Unity 3D engine. Four Mathematics-themed games were developed by IFAM students - Tefé Campus, 3rd series, which brought new opportunities for an area that is growing.

References

Almeida, P. N. (2003). Técnicas e Jogos Pedagógicos. 6. Ed. Rio de Janeiro: Loyola.

Borges, S.S.; Reis, H.M.; Durelli, V.H.S.; Bittencourt, I.I.; Jaques, P.A.; Isotani, S. (2013). Gamificação Aplicada à Educação: Um Mapeamento Sistemático. In: XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: SBC.

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2016). Brasil no Pisa 2015: Análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. Brasília: Fundação Santillana, 2016.

Huizinga, J. (2000). Homo Ludens: vom Unprung der Kultur im Spiel. 4. Edi. São Paulo: PERSPECTIVA S.A.

Silva, K. C.; Costa, M. N. D. (2017). Jogos Digitas na Escola: a utilização como objetos de aprendizagem no ensino da matemática. In: CBIE 2017 - XXIII Workshop de Informática na Escola, 2017, Recife.
Published
2019-11-11
COMPTO, Gabriel; SENA, Francisco. Gamificação da Matemática no Instituto Federal do Amazonas. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1299-1303. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1299.