Gamificando a Sala de Aula: Um Relato de Experiência com o Kahoot na Chapada Diamantina

  • Ana Luísa dos Santos Carregosa Instituto Federal da Bahia
  • Douglas de Souza Araujo Instituto Federal da Bahia
  • Monck Albuquerque Instituto Federal da Bahia

Abstract


This article aims to analyze and discuss hybrid teaching, which is emerging as a novelty in teaching methodology. We hope through this work to demonstrate the effects of using a game-based learning platform applied to education. The approach used was an experimentation evolving gamification method using the Kahoot! in high school classes. As a research result, we found that digital technologies associated with educational practices transform the school environment in a more attractive and constitutes a tool with high potential to learning/teaching process.

References

Albuquerque, M., Sales, G. L., Rebouças Filho, P., and Medeiros, C. (2017). Avaliação da presencialidade em um fórum lv utilizando lógica fuzzy. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 28, page 1357.

Alves, L. (2014). A cultura lúdica e cultura digital: interfaces possíveis.

Castells, M. et al. (2007). A sociedade em rede, volume 1. Paz e Terra São Paulo.

Catindig, J. and Prudente, M. S. (2019). Effectiveness of kahoot as a revision tool in studying waves. In Proceedings of the 10th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management and E-Learning, pages 119–123. ACM.

Costa, R., Bernardo, A. L., and de Lucena, I. M. M. (2018). Incentivando a aprendizagem de arquitetura de computadores em cursos de computação através de um simulador do microprocessador z-80 com kahoot! In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 24, page 710.

da Rocha Seixas, L., Gomes, A. S., and de Melo Filho, I. J. (2016). Effectiveness of gamification in the engagement of students. Computers in Human Behavior, pages 48–63.

Dellos, R. (2015). Kahoot! a digital game resource for learning. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 12(4):49–52.

Kohn, K. and Moraes, C. H. (2007). O impacto das novas tecnologias na sociedade: conceitos e características da sociedade da informação e da sociedade digital. In XXX Congresso Brasileiro de Ciencias da Comunicação, volume 30, pages 1–13.

Licorish, S. A., Owen, H. E., Daniel, B., and George, J. L. (2018). Students’ perception of kahoot!’s influence on teaching and learning. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 13(1):9.

Martins, C. and Giraffa, L. M. M. (2018). Possibilidades de ressignificações nas práticas pedagógicas emergentes da gamificação. ETD-Educação Temática Digital, 20:5–26.

Tolomei, B. V. (2017). A gamificação como estratégia de engajamento e motivação na educação. EAD em foco, 7(2).
Published
2019-11-11
CARREGOSA, Ana Luísa dos Santos; ARAUJO, Douglas de Souza; ALBUQUERQUE, Monck. Gamificando a Sala de Aula: Um Relato de Experiência com o Kahoot na Chapada Diamantina. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1334-1338. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1334.