Comunidade de Prática Lusobrasileira na Formação de Professores pela Recriação da Cultura Tecnológica
Abstract
The community of lusoBrazilian practice has the objective of analyzing the characteristics of the formative process experienced that provided the Professional Development Teacher in the recreation of the technological culture. The text was developed making an analysis of collective study meetings (recorded and transcribed) with interaction in cyberspace. Also, to illustrate the Brazilian context, publications of works were used. For the analysis of the data used the Discursive Textual Analysis, producing two interconnected categories, which bring indications of a professional development coupled with the re-creation of the technological culture.
References
Carr, W. and Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza, Barcelona: Martins Roca.
Lang, A. M. R. (2016). O Desenvolvimento Do Conhecimento Pedagógico Tecnológico Do Conteúdo De Professores Do Ensino Fundamental. Dissertação de mestrado pela Universidade Estadual Paulista. UNESP. Orientado por: Fernando Jaime González.
Moraes, R. and Galiazzi, M. C. (2013), Análise Textual Discursiva, Ed. UNIJUÍ, 2th edition.
Portugal, D. G. E. (2017), "Probótica – Programação e Robótica no Ensino Básico – Linhas Orientadoras", http://www.erte.dge.mec.pt/sites/default/files/probotica_-_linhas_orientadoras_2017.pdf, March.
Sociedade Brasileira de Computação (SBC) (2017), "Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica", http://www.sbc.org.br/documentos-dasbc/send/131-curriculos-de-referencia/1166-referenciais-de-formacao-emcomputacao-educacao-basica-julho-2017, March.
