Como as crianças estão se apropriando das Tecnologias Digitais na Primeira Infância?

  • Patrícia Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Crediné de Menezes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Lea Fagundes Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Abstract


This resume describes a thesis research developed in the Graduate Program in Informatics in Education at the Federal University of Rio Grande do Sul, which investigated the use and appropriation of digital technologies and the way in which children from the age of 7 months to 7 years of age perceive the attractiveness technologies. The methodology used was the application of piagetian tests and later the accomplishment of tests with use of technological resources. During the research, it was possible to observe that technologies allow children to perceive things more easily than when using concrete material.

References

CETIC, (2017). Pesquisa TIC Kids Online Brasil 2016 – Pesquisa sobre o uso de Internet por crianças e adolescentes no Brasil 2016. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Org: Alexandre Barbosa. São Paulo.

CHAUDRON, Stéphane.Young (2015). Children (0-8) and Digital Technology: A qualitative exploratory study across seven countries. JRC Science and polyce reports.

DELVAL, Juan (2002). Introdução à prática do método clínico: descobrindo o pensamento das crianças. Porto Alegre: Artmed.

PIAGET, J. INHELDER, B (1985). O desenvolvimento das Quantidades Físicas na Criança: conservação e otimismo. Tradução de Christiano Monteiro Oiticica. 2 edição, Rio de Janeiro, Zahar; Brasília, INL.

PIAGET, J. SZEMINSKA (1975). A gênese do número na criança. Tradução de Christiano Monteiro Oiticica. 2ª ed. Rio de Janeiro, Zahar; Brasilia, INL.

ROGERS; Fred (2012). Technology and Interactive Media as Tools in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8. Positions State Ment Adopt, Ed, January.
Published
2019-11-11
SILVA, Patrícia; MENEZES, Crediné de; FAGUNDES, Lea. Como as crianças estão se apropriando das Tecnologias Digitais na Primeira Infância?. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1474-1478. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1474.