Contribuições do PIBID Interdisciplinar de Licenciatura em Computação e Pedagogia na Escola
Abstract
The purpose of this paper is to report on the activities and contributions of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) carried out by the Undergraduate Courses in Computing and Pedagogy of the University of . In view of this, the perspectives of the students of the university, supervisors and students of the School. The activities took place in the 6th, 7th and 8th grades of Elementary School throughout 2016. The results reinforce that the participation of the graduates in the PIBID contributes significantly in the teaching and learning process emphasizing that the results were higher than the expectations in the planning from the project.
References
Brito, G. "Educação e Novas Tecnologias: Um repensar". (2011) 2. Ed. rev., atual. E ampl. Curitiba: Ibpex, 2008. 139 p.
Capes. "PIBIDPrograma Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência". (2008). Disponível em:<http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid/pibid>. Acesso em: 11 fev. 2017.
Ferreira, M; Lima, J; Santos, H, Oliveira, E; Nascimento, J. (2015) "Computação para Ensino Médio na Modalidade Semipresencial: Uma Experiência da Disciplina de Estágio Supervisionado". In: Workshop de Informática na Educação (WIE).
Finizola, A. Raposo, E, Pereira, M; Gomes, W; Araújo, A; Souza, F. (2014). "O ensino de programação para dispositivos móveis utilizando o MIT-App Inventor com alunos do ensino médio", Em: XX WIE – Workshop de Informática na Escola.
França, R; Silva, W; Amaral, H (2012) "Ensino de Ciência da Computação na Educação Básica: Experiências, Desafios e Possibilidades". In: XX Workshop sobre Educação em Computação (WEI).
França, R.; Amaral, H. (2013) "Proposta metodológica de ensino e avaliação para o desenvolvimento do pensamento computacional com o uso do scratch". Anais do Workshop de Informática na Escola, v. 1, n. 1, p. 179.
Friedrich, Ronaldo Vaz; Santos, Daniela Scherer; Keller, Rodrigo dos Santos; Puntel, Márcio Daniel; Biasoli, Daniel. (2012) "Proposta Metodológica para a Inserção ao Ensino de Lógica de Programação com Logo e Lego Mindstorms". Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, v. 23, n. 1.
Marques, D; Costa, L; Silva, M; Rebouças, A. (2011) "Atraindo Alunos do Ensino Médio para a Computação: Uma Experiência Prática de Introdução a Programação utilizando Jogos e Python", Em: XVII WIE – Workshop de Informática na Escola, Aracajú, Anais do XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
Moran, José Manuel. (2000) "A integração das tecnologias na educação. Artigo publicado na revista Informática na Educação: Teoria & Prática". Porto Alegre, vol. 3, n.1 UFRGS. Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, pág. 137-144.
Neto, S; Santos, H; Santos, W (2015) "ABILSEN: Uma Abordagem para Inclusão do Licenciado em Computação no Ensino Básico". Em: Workshop de Educação em Computação – WEI, CSBC.
Nunes, D. (2011) "Ciência da Computação na Educação Básica". Jornal da Ciência. Vol. 02, Ed. 09.
Queiroz, P; Santos, Higor; Rodrigues, Ariane (2016) " Relato de Experiência no PIBID: Projeto interdisciplinar envolvendo licenciandos em Computação e Pedagogia no Ensino Fundamental", In: Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE).
Schön, Donald. (1983) "The reflective practitioner". London: Basic Books.
Silva, T; Silva, A; Melo, J (2011) "Ensino de Algoritmos a Nível Médio Utilizando Música e Robótica: Uma Abordagem Lúdica"'. In WEI XIX Workshop de Educação em Computação. Rio Grande do Norte, Brasil.
Sousa, Decíloa. (2013) "Desenvolvendo a Lógica e Algoritmos no Ensino Médio", Em: XIX WIE Workshop de Informática na Escola. Campinas, SP, Brasil.
